Prywatni przewoźnicy sygnalizowali, że zostaną zmuszeni do likwidacji niektórych połączeń ze względu na ich nierentowność i tak się stało, a największym echem odbiła się likwidacja kursów PKS Polbus.
Od samego początku władze powiatu starały się znaleźć satysfakcjonujące rozwiązanie. W starostwie odbyło się kilka spotkań z udziałem przewoźników i przedstawicieli gmin, na których omówiono warianty działań. Temat komunikacji powrócił w styczniu tego roku, kiedy Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego ogłosił nabór na działania dotyczące strategii niskoemisyjnych. Władze powiatu pomyślały o projekcie na zakup niskoemisyjnego taboru autobusów, złożonym w partnerstwie z gminami wiejskimi.
Początkowy entuzjazm jednak zgasł, bo okazało się, że regulamin naboru wyklucza możliwość zakupu pojazdów z silnikami spalinowymi np. diesel z normą euro 6. – Rozważaliśmy zakup autokarów hybrydowych, jednak ich wysoki koszt - na poziomie około 1,5 mln zł za sztukę oraz brak mniejszych hybrydowych busów wpłynęły na naszą decyzję o rezygnacji z pomysłu wspólnego projektu – mówi Grzegorz Pierzchalski, członek zarządu powiatu średzkiego zaangażowany w projekt. Wpływ na to miał również fakt, że powiatowa komunikacja publiczna, oparta o własny tabor, zakłóciłaby aktualnie panującą sytuację na rynku przewoźników prywatnych.
27 marca władze powiatu zorganizowały w starostwie kolejne spotkanie z przewoźnikami chętnymi do współpracy oraz przedstawicielami Średzkiej Komunikacji Publicznej. Spotkanie miało określić możliwości współpracy i stworzenia siatki dogodnych połączeń międzygminnych, umożliwiających dotarcie do siedziby powiatu tj. Środy Śląskiej. – Jednym z ważniejszych powodów, dla których jesteśmy zdecydowani współpracować z lokalnymi przewoźnikami, jest umożliwienie naszej młodzieży dojazdu do szkół ponadpodstawowych, zlokalizowanych w Środzie Śląskiej i powrotu do domów po zajęciach – podkreślał na spotkaniu Grzegorz Pierzchalski.
Istotny wpływ na intensyfikację działań Powiatu w zakresie reaktywacji połączeń międzygminnych ma również projekt ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. – Widzimy dużą szansę na poprawę częstotliwości, a także jakości przewozów pasażerskich z gmin wiejskich do siedziby powiatu, w oparciu o trójstronne współfinansowanie Powiat-Gminy-Państwo. Jesteśmy zdeterminowani, aby taką współpracę rozpocząć już we wrześniu tego roku – podsumowuje temat Pierzchalski.
(rfp) / fot. sp