Wydrukuj tę stronę


Spotkanie z seniorami z udziałem średzkich policjantów

1 Comment



Październik to miesiąc poświęcony bezpieczeństwu seniorów w związku z obchodami Dnia Seniora. Z tej okazji instytucje, którym leży na sercu bezpieczeństwo tej właśnie grupy mieszkańców powiatu średzkiego, zorganizowały spotkanie edukacyjno-informacyjne pn.: ”Bezpieczny Senior”. Inicjatywa ta wpisuje się również w realizowany przez średzkich policjantów wojewódzki program prewencyjny „Wzorowy Senior”.



W siedzibie Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Środzie Śląskiej odbyło się spotkanie z seniorami z terenu powiatu średzkiego pn.: „Bezpieczny Senior” zorganizowane przez pracowników Sanepidu, Powiatowego Rzecznika Konsumentów oraz funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji. Celem przedsięwzięcia było uświadomienie zgromadzonym słuchaczom, którzy licznie przybyli na spotkanie, na jakie zagrożenia i niebezpieczeństwa mogą być narażeni oraz wskazanie sposobów ich unikania i właściwego sposobu postępowania.

Przedstawiciele każdej z instytucji omówili zagadnienia z obszaru swojego działania. Była więc mowa o zagrożeniach związanych z zachorowaniami na grypę. Powiatowy Rzecznik Konsumentów szczegółowo przedstawił metody działania firm, które wprowadzając w błąd konsumenta, skłaniają do zawierania często niekorzystnych w skutkach umów.

Mając na uwadze bezpieczeństwo seniorów oraz ich oszczędności, niekiedy całego życia, przedstawiciel Komendy Powiatowej Policji w Środzie Śląskiej omówił sposoby działania oszustów, którzy wykorzystując legendy „na wnuczka”, „na policjanta” itp., wyłudzają znaczne sumy pieniędzy. Policjantka przybliżyła słuchaczom metody stosowane przez bezwzględnych oszustów, również te dot. pozyskiwania wiedzy na temat członków rodziny. Zwróciła uwagę na formy manipulowania seniorami oraz wpływania na ich emocje stosowane przez fałszywych „wnuczków” w celu skłonienia osób starszych do przekazania osobom zupełnie obcym swoich oszczędności.

Każdy z uczestników otrzymał ulotki informacyjno-edukacyjne oraz elementy odblaskowe tak ważne w okresie jesienno-zimowym. Ponadto była to okazja do przybliżenia seniorom założeń Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa, aplikacji "Moja Komenda", "Blisko" oraz programu "Dzielnicowy bliżej nas".

PRZYPOMINAMY

Oszuści posługują się różnymi metodami. W rozmowie telefonicznej podają się za bliskiego członka rodziny np. wnuczka, bratanka, kuzyna, siostrzeńca lub za członka rodziny znajomych, sąsiadów, czy też przyjaciół.

Przedstawiają zmyśloną historię i proszą o pieniądze np. na opłatę kosztów leczenia szpitalnego lub na okazyjny zakup samochodu czy mieszkania. Zwykle proszą, aby o tej rozmowie nikogo nie powiadamiać, gdyż wstydzą się, że muszą pożyczyć pieniądze. Zawsze po ich odbiór wysyłają wspólnika, który w umówionym miejscu i czasie odbiera gotówkę. Cierpliwie czekają, jeśli gotówka ma być pobrana z banku. Okradziona osoba orientuje się, że padła ofiarą oszustów dopiero wówczas, gdy nawiązuje kontakt np. z prawdziwym krewnym.

Dla wywarcia większego wrażenia oszuści coraz częściej podszywają się też za urzędnika lub przedstawiciela jakiejś organizacji bądź instytucji. Wmawiają również starszym osobom, że są funkcjonariuszami Centralnego Biura Śledczego lub policjantami, a pieniądze są potrzebne na „wykupienie z problemów” (np. w związku ze spowodowaniem wypadku drogowego) członka ich rodziny lub prowadzą sprawę oszustw i wyłudzania pieniędzy.

Wmawiają też seniorowi, że jego pieniądze ulokowane na koncie w banku są zagrożone i aby je ochronić musi je jak najszybciej wybrać, a następnie przekazać osobie podając się za policjanta prowadzącego akcję zmierzającą do zatrzymania oszustów.

Bądźmy ostrożni i nie ufajmy takim telefonom! Pamiętajmy, że prawdziwi policjanci NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie. NIGDY też nie poproszą o zaangażowanie naszych pieniędzy do jakiejkolwiek akcji!

Powyższe sytuacje mogą przydarzyć się naszym bliskim lub sąsiadom. Dlatego niezbędne jest pobudzenie czujności rodzinnej oraz sąsiedzkiej w celu zwiększenia bezpieczeństwa osób starszych, samotnych.

CO ROBIĆ – JAK SIĘ UCHRONIĆ PRZED NIEBEZPIECZEŃSTWEM?

  • Reagujmy, kiedy widzimy lub mamy sygnały, że ktoś podejrzany „kręci” się w pobliżu naszego krewnego, sąsiada albo miejsca jego zamieszkania.
  • Zapamiętajmy jak najwięcej szczegółów dotyczących wyglądu i zachowania osoby, która wzbudza niepokój.
  • Zapiszmy numer rejestracyjny pojazdu, którym się taka osoba porusza. Podzielmy się wiedzą o sposobie działania sprawców z osobami najbardziej zagrożonymi - seniorami. Ostrzeżmy ich, nim będzie za późno.
  • W trosce o Państwa bezpieczeństwo apelujemy, aby nie przekazywać żadnych pieniędzy osobom, które telefonicznie podają się za członków Waszej rodziny lub proszą o przekazanie pieniędzy poprzez osoby pośredniczące.
  • Nie reagujmy pochopnie na hasło: syn, wnuczek, siostrzenica potrzebują pomocy, gdy tylko usłyszymy głos w słuchawce. Należy sprawdzić czy jest to prawdziwy krewny, dzwoniąc do niego. Lepiej wykonać jeden telefon więcej, niż stracić swoje oszczędności i przekazać je przestępcom.

W związku z powyższym zalecamy stosowanie zasady ograniczonego zaufania wobec nieznajomych – lepiej wyglądać na człowieka podejrzliwego niż stracić dorobek życia. Pamiętajmy także, aby nie udzielać przez telefon żadnych informacji dotyczących danych personalnych, numerów kont bankowych i haseł do nich. Nie opowiadajmy nieznajomym o swoich planach życiowych, czy o członkach rodziny.

O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy natychmiast poinformujmy Policję, korzystając z numeru alarmowego 112. Nie obawiajmy się, że alarm może okazać się fałszywy.

Zadbajmy wspólnie o nasze bezpieczeństwo!

Oficer Prasowy KPP w Środzie Śląskiej
asp. szt. Marta Stefanowska






Wczytywanie komentarza... Komentarz zostanie odświeżony po 00:00.
Zaloguj się aby dodać komentarz.
pozostały limit znaków.
Zaloguj się za pomocą ( Zarejestruj się? )