×

Ostrzeżenie

JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 147.

MIESZKAŃCY: ZOSTALIŚMY BEZ TRANSPORTU NA WROCŁAW

polbus 0Od wczoraj oficjalnie linia 519 na trasie Środa Śląska - Wrocław przestała funkcjonować. Jak podkreślają pracownicy spółki Polbus,  zaczynała ona być dla spółki linią nierentowną.

 

To już koniec linii 519 obsługującej trasę Środa Śląska - Wrocław. Od zeszłego roku obserwowaliśmy systematyczne likwidowanie kolejnych kursów przez spółkę Polbus. Każda decyzja o zmniejszeniu liczby połączeń wynikała, jak informowali nas wówczas pracownicy, z niskiej rentowności kursów. I choć w rozkładzie widniało zaledwie kilka połączeń ze Środą Śląska, od 12 lutego, decyzją prezesa spółki Polbus Krzysztofa Balawejdera, linia została całkowicie zawieszona. Dlaczego?

- Od poniedziałku przestaje działać komunikacja Polbus PKS między Wrocławiem, a Środą Śląską. Kierowca rozdawał kartki z informacją, że komunikacji już nie będzie, żaden autobus już nie będzie jeździł. KTO NA TO POZWOLIŁ! Jak do pracy dojechać, do szkoły, OKROPNE! Busy takiej ilości pasażerów nie przewiozą – napisał do nas rozczarowany czytelnik.

Głosów w podobnym tonie pojawia się coraz więcej. Mieszkańcy martwią się o dojazd do zakładów pracy czy przychodni specjalistycznych. Zdaniem niektórych spółka Polbus odcięła mieszkańców od Wrocławia. Pasażerowie nie kryją swojego rozgoryczenia i żalu, bo bez autobusów, które i tak rzadko kursowały, spora część mieszkańców pozostaje bez transportu.

Nierentowne połączenia

Z zapytaniem o powód decyzji likwidacji linii 519 zwróciliśmy się do spółki Polbus.

- POLBUS-PKS Sp. z o.o. podjął decyzję o zawieszeniu kursów na terenie Gminy Środa Śląska  z uwagi na niezadawalającą rentowność tych połączeń. Prowadząc działalność musimy angażować siły i środki w te zadania, które są opłacalne. Z uwagi na dużą konkurencję ze strony prywatnych przewoźników (tzw. busiarzy), od dłuższego czasu de facto zmuszeni byliśmy dopłacać do połączeń do Środy Śląskiej - informuje Krzysztof Balawejder, prezes spólki Polbus. - Uruchomienie średzkiej komunikacji gminnej, nieuchronnie wpłynęłoby na dalsze obniżenie przychodów z tej linii. Ponad to komunikacja do obsługi komunikacji gminnej zostało zaangażowanych kilku kierowców, którzy w ostatnim czasie byli związani z Polbusem.  Z uwagi na dużą ilość innych zadań oraz znane wszystkim przewoźnikom problemy z pozyskaniem kierowców zmuszeni zostaliśmy do ograniczenia komunikacji na terenie Gminy Środa Śląska - dodaje prezes.

Czy rzeczywiście Średzka Komunikacja Publiczna obsługująca głównie trasy na terenie Środy Śląskiej i Komornik może być konkurencją dla przewoźnika obsługującego trasy na Wrocław? Czy winą za likwidację kursów faktycznie można obarczyć Urząd Miejski w Środzie Śląskiej i świeżo powstałą komunikację gminną? Z takimi pytaniami zwróciliśmy się do Urzędu Miejskiego w Środzie Śląskiej.

Stanowisko Urzędu Miejskiego w Środzie Śląskiej ws. decyzji Polbus PKS sp. z o.o.
dot. likwidacji 5 linii autobusowych

5 lutego br. do Urzędu Miejskiego w Środzie Śląskiej wpłynęło pismo prezesa Polbus PKS sp. z o. o. z dnia 31 stycznia br. Zostaliśmy w nim poinformowani o likwidacji 4 linii autobusowych tego przewoźnika. Ogromnym zaskoczeniem jest dla nas fakt, że jako powód tego posunięcia prezes Krzysztof Balawejder podaje utworzenie Średzkiej Komunikacji Publicznej. W piśmie Polbus PKS czytamy, że „linie autobusowe, które zostały uruchomione przez Urząd Miejski w Środzie Śląskiej dnia 30.01.2018. w istotny sposób kolidują z połączeniami realizowanymi przez naszą Spółkę na terenie Gminy Środa Śląska i Powiatu Średzkiego”.

Pan prezes podaje również w piśmie połączenia, które zostaną zlikwidowane. Co istotne – tylko dwie z podanych pięciu linii pokrywają się z kursami Średzkiej Komunikacji Publicznej: Środa Śląska – Rzeczyca i Środa Śląska - Kobylniki. Na pozostałych liniach: Środa Śląska – Miękinia, Środa Śląska – Wojczyce, Juszczyn oraz w szczególności Środa Śląska – Wrocław Średzka Komunikacja Publiczna nie prowadzi kursów. Niezrozumiałym jest tym samym fakt podawania informacji, jakoby uruchomienie komunikacji gminnej na terenie gminy Środa Śląska miało wpłynąć np. na kursy do i z Wrocławia.

Nieprawdą jest również stwierdzenie, iż gminna komunikacja koliduje z kursami na terenie powiatu średzkiego, ponieważ gmina Środa Śląska nie ma żadnego prawa prowadzenia kursów poza swoim terenem. Dodatkowo zaznaczamy, iż podana w piśmie relacja Środa Śląska – Wojczyce, Juszczyn obejmuje co prawda teren gminy, jednak wprowadzenie kursów ŚKP na tej linii jest planowane w II etapie trwania projektu, a więc dopiero za 7,5 miesiąca.

Jesteśmy oburzeni faktem, iż niezrozumiałe i nielogiczne dla nas decyzje prezesa Polbus PKS tłumaczone są działaniami gminy Środa Śląska. Gminna komunikacja zbiorowa powstała, by zabezpieczyć interes mieszkańców, tymczasem działania Polbusu są dowodem na absolutne ignorowanie potrzeb pasażerów oraz lekceważenie osób, które wykupiły bilety miesięczne w Polbusie i zostały zaskoczone decyzjami spółki praktycznie z dnia na dzień.

Uważamy, że uruchomienie I etapu Średzkiej Komunikacji Publicznej stanowi pretekst dla prezesa Polbus PKS do dalszej likwidacji wielu połączeń na terenie gminy i powiatu średzkiego, co trwa już od kilku lat i jest elementem polityki przewozowej spółki – informuje w przesłanym nam komunikacie Urząd Miejski w Środzie Śląskiej.

Autobusy Średzkiej Komunikacji Publicznej w stronę Wrocławia?

Z naszą redakcją skontaktowała się wczoraj jedna z mieszkanek Środy Śląskiej.

- Czy w związku z likwidacją kursów do Wrocławia Średzka Komunikacja Publiczna przewiduje uruchomienie choć jednej linii, która dowoziłaby mieszkańców do Leśnicy? - pytała kobieta.

Jak dowiadujemy się w Urzędzie Miejskim, takiej możliwości nie ma. Spółka Średzka Komunikacja Publiczna może jedynie organizować przewozy na terenie gminy Środa Śląska.

(isz) fot. isz

polbus 1

Komentarze (0)

Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy

Skomentuj

  1. Komentujesz jako gość.
0 Znaków
Załączniki (0 / 3)
Udostępnij swoją lokalizację