Przejdź do głównej treści

BY PODRÓŻOWAĆ BEZPIECZNIE!

Nadszedł czas wymiany opon samochodowych na zimowe, bo najwyraźniej w tym roku zima chce przyjść do nas szybciej. Dlatego polecamy rozmowę z ekspertem ze Środy Śląskiej, Radosławem Burdzym, który zajmuje się zawodowo wulkanizacją i wymianą opon.


- Kiedy powinniśmy zmienić opony i jak ocenić, czy te, które posiadamy są już zużyte?

- Na wstępie pragnę podkreślić, iż opony stanowią jeden z najważniejszych elementów stanowiących o bezpiecznej eksploatacji pojazdu. Dlatego każdy z nas powinien dołożyć wszelkich starań, aby kontrolować stan techniczny opon swojego pojazdu oraz na czas i prawidłowo reagować na wszelkie stwierdzone odstępstwa od normy.

- jakie normy są obowiązujące?

- Stwierdzona głębokość rowków bieżnika w okolicy 3 mm (opony letnie) lub 4 mm (opony zimowe) powinna być dla nas znakiem, iż należy liczyć się z koniecznością wymiany opon na nowe. Nie należy czekać, aż głębokość rowków osiągnie graniczną, dopuszczalną przepisami wartość 1,6 mm.

- A czy "wiek" opon ma wpływ na bezpieczeństwo?

- Zdecydowanie tak,  ale niemożliwe jest przewidzenie, kiedy opona powinna zostać wymieniona biorąc pod uwagę jedynie jej wiek. Jednak, im opona jest starsza tym bardziej wzrasta prawdopodobieństwo, iż będzie musiała zostać wymieniona na skutek zmian, którym podlegała podczas użytkowania. Rzeczywistość pokazuje, iż większość opon znajdujących się w użytkowaniu zostaje wymieniona przed skończeniem 8 – 10  lat

- Jak należy kontrolować stan techniczny opon?

- Poza regularną kontrolą i dbaniem o właściwe ciśnienie, zaleca się obserwację opon, Wszelkie zauważone odstępstwa od normy, takie jak: zmiany na ścianach bocznych lub bieżniku (spękania, wybrzuszenia itp), nierównomierności zużycia bieżnika czy też fakt nienaturalnie częstej konieczności uzupełniania ciśnienia w kołach powinny być bodźcem do niezwłocznej wizyty w zakładzie.


- Dlaczego ciśnienie w oponach jest tak ważne?

- Moim zdaniem a także zdaniem ekspertów, ciśnienie to klucz do bezpiecznej i długiej eksploatacji opon. Ciśnienie w oponach wpływa znacznie na: - amortyzację - komfort jazdy - bezpieczeństwo  - droga hamowania - zużycie paliwa. Dlatego swoim klientom proponuję napełnianie kół azotem.

- Azotem?

- Tak, Początkowo pompowanie kół azotem stosowano tylko w pojazdach bardzo obciążonych i pracujących w ciężkich warunkach np: w lotnictwie czy w przemyśle wydobywczym. Obecnie jest to czynność na którą decyduje się coraz większa liczba posiadaczy samochodów osobowych.

- Jakie są zalety pompowania kół azotem?

- W wielkim skrócie mogę przytoczyć kilka przykładów: azot znacznie zwiększa żywotność opony, spada zużycie paliwa dzięki utrzymywaniu stałego ciśnienia w oponie, minimalne są wahania ciśnienia pod wpływem zmian temperatury, przy pompowaniu azotem występuje znacznie mniejsza wilgoć, a ponadto azot nie wchodzi w reakcje chemiczne z metalami w wyniku czego znacznie spada ryzyko korozji i utleniani się felg w samochodzie. To Tylka kilka korzyści jakie płyną z pompowania kół azotem.

- A jakie są koszty napełniania kół azotem?

- W wielu serwisach opon koszt napełnienia koła wacha się w granicach 5 zł w zależności od wielkości koła. Na dzień dzisiejszy są dwie metody napełniania kół azotem: Pierwszą najprostsza i dość powszechnie stosowaną metodą dzięki niskim kosztom instalacji jest pompowanie kół z butli. Natomiast drugą metodą jest pompowanie kół za pomocą generatora azotu, który odzyskuje azot bezpośrednio z powietrza. Właśnie tą metodą napełniam swoim klientom koła i zaznaczam, że jest to usługa standardowa za którą nie pobieramy opłat !!!

- Idzie zima, co dają nam opony zimowe i kiedy należy je zakładać?

- Opony zimowe zbudowane są ze specjalnej mieszanki gumy, która posiada odpowiednią twardość w niskich temperaturach. Ma to szczególne znacznie dla prawidłowego trzymania się samochodu na drodze w warunkach zimowych, oprócz odpowiedniego składu mieszanki stosowany jest również odpowiedni rodzaj bieżnika, który pozwala na “wgryzanie” się opony w nawierzchnie pokrytej śniegiem drogi. Najlepszym czasem dla wymiany opon jest okres, w którym temperatura na zewnątrz spada poniżej 7 stopni C. Pozwoli nam to na unikniecie kolejek, jakie czekać nas będą jeśli zdecydujemy się na wymianę kiedy spadnie już pierwszy śnieg. Wymieniając opony w tym okresie zmniejszymy również zużycie opon letnich, które pod wpływem niskiej temperatury twardnieją, a to powoduje szybsze ich zużycie.

Dziękuję za rozmowę
rozmawiał Wiktor Kalita

NAJNOWSZE PUBLIKACJE:

hotel016

komnet internet

warsztat 336224 px


A ja się pytam po co to i na co to szkoda kasy ? W Środzie to ...
Z tym chłopakiem to fantazja ich poniosła. Byłam akurat na zakupach w Dino i widziałam wszystko, ...
Na podwórku przy ulicy Kilińskiego zamontowano nowe wiaty śmietnikowe - to odpowiedź na liczne sygnały mieszkańców ...

Lokalne ogłoszenia drobne

16.06.2025 07:03 wrote:
Interesują mnie stare: Obrazy, Ikony, Srebro, Sztućce, Porcelana, Ceramika, Szkło kolor, Srebro, Platery, Stare Lampy, Lampy naftowe, Ample, Fig…
03.01.2025 17:44 wrote:
Sprzedam dom w miejscowości Wilczków gm. Malczyce, pow. 77,40 m2, trzy pokoje, w trakcie remontu, nowe okna, instalacja elektryczna i wodna, poz…
02.01.2025 09:02 wrote:
SKUP ANTYKÓW - GOTÓWKA – SPRAWDŹ ! Kupię stare Obrazy, Obrazki, Ikony, Witraże, Porcelana, Srebro, Sztućce, Zegarki, Lampy, Figurki, Rzeźby, Pła…