Przejdź do głównej treści

KONIEC Z „DROBNYM DRUCZKIEM”

Od 21 stycznia 2013 r. obowiązuje nowe Prawo telekomunikacyjne. Zmiany są bardzo korzystne dla konsumentów i warto je znać.

Jak na nowym prawie skorzysta obywatel? Oto nowe rozwiązania:

• wskazuje minimalny katalog informacji, które obowiązkowo muszą zostać zamieszczone w umowie z zastrzeżeniem, że umowy na świadczenie usług telekomunikacyjnych powinny być jasne, zrozumiałe i w formie dostępnej dla klientów.

• wprowadza zmiany dotyczące okresu obowiązywania umów, przy czym wyłącznie pierwsza umowa może być zawarta na maksymalnie 24 miesiące;

ograniczy uprawnienia operatorów do zniżania rzeczywistej prędkości transmisji danych. Prezes Urzędu komunikacji Elektronicznej będzie posiadał uprawnienia kontrolne w zakresie stosowanej przez operatorów metody pomiaru prędkości;

• ułatwi przedłużenie umów dzięki poszerzeniu katalogu sposobów, w jakie będzie możliwe jej przedłużenie – o użycie poczty elektronicznej i faksu;

• zmniejszy zagrożenie otrzymania wysokich rachunków telefonicznych. Operator będzie bowiem zobowiązany do natychmiastowego oraz nieodpłatnego poinformowania abonenta o przekroczeniu limitu transferu danych w ramach wybranego pakietu;

• skróci okres przechowywania danych o połączeniach (retencyjnych) z 24 do 12 miesięcy;

• umożliwi otrzymanie nagrania z przeprowadzonej rozmowy telefonicznej w trakcie przedłużenia umowy w każdym czasie trwania umowy i na każde żądanie konsumenta – rozmowa telefoniczna musi zostać zachowana w całości;

• zwiększy konkurencyjność rynku telekomunikacyjnego poprzez możliwość zawierania umów krótszych niż na 12 miesięcy

• ułatwi korzystanie z usług telekomunikacyjnych osobom niepełnosprawnym – dostęp do usług telefonicznych na poziomie porównywalnym do pozostałych użytkowników m.in. poprzez możliwość kontaktowania się ze służbami ratunkowymi za pomocą bezpłatnych wiadomości tekstowych;

• eliminuje konieczność zwrotu ulgi promocyjnej w przypadku rozwiązania umowy przed rozpoczęciem świadczenia usług, chyba że przedmiotem ulgi jest telekomunikacyjne urządzenie końcowe;

• umożliwi dochodzenie odszkodowania od dotychczasowego operatora za opóźnienie przy przenoszeniu umowy, w wysokości ¼ trzech ostatnich rachunków lub doładowań przy pre-paidzie za każdy dzień zwłoki;

• umożliwi dochodzenie odszkodowania za przeniesienie numeru bez zgody konsumenta w wysokości ½ trzech ostatnich rachunków lub doładowań przy pre-paidzie za każdy dzień zwłoki od operatora dotychczasowego;

• zapewni wprowadzenie regulacji z zakresu Green ICT, czyli promowanie formy elektronicznej dla zawierania umów jako formy równorzędnej z formą pisemną ( za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej operatora).

Pomimo wielu wyżej wymienionych korzystnych zmian konsumenci powinni zwrócić uwagę na fakt, że:

  • potwierdzenie przedłużenia umów dostarcza się drogą elektroniczną na adres wskazany przez konsumenta w umowie. Niestety tego typu wiadomość może zostać potraktowana przez skrzynkę pocztową jako wiadomość niechciana (SPAM). Dopiero na żądnie konsumenta potwierdzenie dostarcza się w formie pisemnej;
  •  zmienia się chwila otrzymania oświadczenia woli;
  • doprecyzowano domniemanie pozytywnego rozpatrzenia reklamacji. Operator będzie musiał jedynie wysłać odpowiedź w terminie 30 dni od dnia złożenia reklamacji.

Przy okazji przypominamy o nieoddzwanianiu na nieznane numery!

(PRK, rfp)


Nie zatrzymuj tej wiadomości – podaj dalej!

NAJNOWSZE PUBLIKACJE:


Lokalna REKLAMA Prawdziwe marki, prawdziwi ludzie, lokalne historie.
Kontakt w sprawie Twojej reklamy: +48 500 027 343 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.