OBSERWUJ
TVi ROLAND
w Google News .
Remont potrzebny, ale uciążliwy
Mieszkańcy Chomiąży zaniepokojeni są utrudnieniami w ruchu drogowym związanymi z remontem wiaduktu kolejowego w ich miejscowości. Wiadukt ten zostanie podwyższony, dodatkowo wybudowane zostanie przejście dla pieszych (po prawej stronie, jadąc w kierunku Malczyc).
Rozmowy w sprawie budowy przejścia prowadził wicestarosta, Mariusz Wojewódka. Po zakończeniu prac wiadukt ten zostanie dodatkowo oznakowany na koszt PLK-PKP. Przejście będzie mieć 2,5 m szerokości i 2,5 m wysokości. Nie ulega wątpliwości, że polepszy to znacznie bezpieczeństwo w ruchu.
Inwestorem są Polskie Linie Kolejowe – Polska Kolej Państwowa, Oddział Regionalny we Wrocławiu. Generalnym wykonawcą Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych SA we Wrocławiu, które budowę przejęło w marcu br. Prace związane z przebudową zaplanowano na okres 18 miesięcy.
- PKP przy okazji zgody na przebudowę wiaduktu, uzyskało od władz powiatu pozwolenie na wybudowanie przejścia tunelem pod nasypem kolejowym. Przejście to jest rekompensatą od inwestora za utrudnienia związane z przejazdem. Sama przebudowa wynika z norm prawa unijnego – mówi koordynator robót, Sławomir Raczyński. – Obecnie zamknięcie wiaduktu wiąże się z przebudową. W tej chwili trwają prace przy demontażu konstrukcji. Po demontażu przejazd zostanie otwarty.

- Z pewnością nastąpi potrzeba, aby wiadukt zamknąć ponownie – dodaje kierownik budowy, Radosław Zając. – Nastąpi więc sytuacja, że pod przejazdem przy ul. Szkolnej nie będziemy mogli przejeżdżać i trzeba będzie korzystać z długich objazdów. Projekt przebudowy przewiduje podniesienie istniejącego toru o metr i osiemdziesiąt centymetrów.
Natomiast zlikwidowany zostanie przejazd na drodze z Chomiąży do Rachowa. Likwidacja tego przejazdu była uzgodniona już wcześniej. Nim to jednak nastąpi przejazd będzie udostępniany mieszkańcom jak najdłużej.
Kolej jest dla powiatu partnerem w rozmowach, które dotyczą polepszenia warunków drogowych nie tylko przy wiadukcie w Chomiąży, ale także w przedmiocie złożonej propozycji udziału w remoncie drogi dojazdowej do Lipnicy.
W tej miejscowości znajduje się inny remontowany przez kolej wiadukt, a po drodze tej jeżdżą ciężkie samochody i maszyny.
- Wstępne rozmowy w tej sprawie już się odbyły – mówi starosta średzki, Sebastian Burdzy. – Obie strony odniosą z tego korzyści: inwestor możliwość poruszania się ciężkim sprzętem, a droga ta nie jest do tego przystosowana. Dziś spotykamy się po to, aby ustalić warunki pomocy ze strony inwestora w sprawie późniejszego remontu tej drogi. Remont ten obejmować będzie odwodnienie drogi i obustronną ścinkę poboczy. Negocjujemy jeszcze nieodpłatne pozyskanie materiału w postaci drobnego kamienia, który zostanie wbudowany w pobocza drogi.
Kierownik budowy, Radosław Zając zapewnił wszelką pomoc ze strony wykonawcy, a więc Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych i Inżynieryjnych w rozmowach z inwestorem, PLK – PKP.
- Zarząd Powiatu podczas ostatniego posiedzenia wytyczył odcinki dróg, które będą w tym roku remontowane poprzez powierzchniowe utrwalenie podwójne. Jednak remont drogi od skrzyżowania w Szczepanowie w kierunku Lipnicy postanowiliśmy przesunąć o rok czasu, z racji prowadzonych prac kolejowych, mając na uwadze, że jest to droga dojazdowa na plac budowy – poinformował starosta.
Innym problemem, związanym z przebudową wiaduktu, są trudności związane ze zmianą kursu busów prywatnego przewoźnika. Mieszkanka Chomiąży poinformowała nas w rozmowie telefonicznej, że aby dojechać do Środy Śląskiej, musi przejść trzy kilometry do sąsiednich Malczyc, skąd teraz odjeżdża bus.
- Przez pierwsze dwa dni jeździliśmy do Chomiąży, wykonując dziennie po trzy kursy – mówi Kazimierz Słobodzian, współwłaściciel firmy przewozowej, obsługującej trasę z przystankiem w tej wsi. – Jednak nikogo na przystanku nie zastaliśmy. W związku z utrudnieniami, aby dojechać do Chomiąży i wrócić do Malczyc, tracimy od 10 do 15 minut. Przy trzech kursach wypada nam z rozkładu jazdy jeden s. Takie przesunięcia czasowe zburzyłyby porządek ustalony w rozkładzie jazdy. Można było przecież zrobić drogę wzdłuż torów kolejowych. To pomogłoby w komunikacji. Inną sprawą jest, że nie opłaca nam się zmieniać rozkładu jazdy na tydzień czasu, po czym wracać do poprzedniego, kiedy wiadukt w Chomiąży będzie przejezdny.
Patryk Medyński
fot. Wiktor Kalita
NAJNOWSZE PUBLIKACJE:
Gmina Udanin z kolejnym dofinansowaniem na budowę…
czwartek 17:36 25.09.25
Awaria sieci wodociągowej w Środzie Śląskiej
czwartek 17:17 25.09.25
Miękinia i wizyta Dyrektor Komisji Regionalnych…
czwartek 14:20 25.09.25
17. sesja Rady Powiatu w Środzie Śląskiej (na…
czwartek 13:54 25.09.25
elofirma Piłkarskie zakończenie wakacji - podsumowanie weekendu 30-31 sierpnia 2025! Szkoda Polonii, zespół już tak fajnie funkcjonował, ale przyszły zmiany ..... Aksiog Rusza odbudowa drogi Brodno–Lipnica. Umowa podpisana Może p.burmistrz zamiast wszystko podpisywać co jej dają to niech zaje sie czymś dla.dzieci i młodzieży ... Aksiog To już pewne – rusza budowa hali sportowej przy SP nr 1 w Środzie Śląskiej! A ja się pytam po co to i na co to szkoda kasy ? W Środzie to ... |
Lokalne ogłoszenia drobne
16.06.2025 07:03 wrote:
Interesują mnie stare: Obrazy, Ikony, Srebro, Sztućce, Porcelana, Ceramika, Szkło kolor, Srebro, Platery, Stare Lampy, Lampy naftowe, Ample, Fig…
03.01.2025 17:44 wrote:
Sprzedam dom w miejscowości Wilczków gm. Malczyce, pow. 77,40 m2, trzy pokoje, w trakcie remontu, nowe okna, instalacja elektryczna i wodna, poz…
02.01.2025 09:02 wrote:
SKUP ANTYKÓW - GOTÓWKA – SPRAWDŹ ! Kupię stare Obrazy, Obrazki, Ikony, Witraże, Porcelana, Srebro, Sztućce, Zegarki, Lampy, Figurki, Rzeźby, Pła…