STREFY CISZY W ŚREDZKIEJ PODSTAWÓWCE
W Szkole Podstawowej nr 3 w Środzie Śląskiej wyodrębniono dla uczniów trzy pomieszczenia. W jakim celu i czemu mają służyć?
O tym, że na korytarzach szkolnych podczas przerw panuje ogromny hałas wie każdy z nas. Niewielu jednak zdaje sobie sprawę, że może on prowadzić do uszkodzenia lub utraty słuchu.
- Hałas na korytarzach w polskich szkołach w czasie przerw dochodzi do 110 decybeli i porównywalny jest z działaniem młota pneumatycznego (...) Niektórzy eksperci alarmują, że uczniowie szczególnie szkół podstawowych nieraz w większości kończą szkołę z ubytkami słuchu. Przebywanie przez 15-20 minut w szkole na przerwie w hałasie o natężeniu około 100 decybeli wymaga regeneracji przez około 8 godzin - informowali w otwartym liście do rodziców nauczyciele szkoły podstawowej w Środzie Śląskiej.
W trosce o bezpieczeństwo i zdrowie uczniów, już w ubiegłym roku Szkolny Zespół Promocji Zdrowia na polecenie dyrektora szkoły, Aliny Kargol przygotował projekt mający na celu walkę z hałasem.
Projekty, ankiety, burza mózgów
Najpierw pojawiły się pomysły działań, przygotowano zarys projektu, a także ankiety skierowane do rodziców i uczniów. Na tej podstawie stworzono strefy ciszy.
- W zeszłym roku, takim miejscem wyciszonym był korytarz szkolny, który oznaczyliśmy napisami i rysunkami promującymi zachowania wyciszające. Uczniowie wykazali zainteresowanie i zgłaszali potrzebę istnienia takiego miejsca, ale nie uzyskaliśmy zamierzonego efektu - opowiada o projekcie jego koordynator Dariusz Kotuła. - Ta próba była jednak ważna, ponieważ uświadomiła nam, że miejsca takie muszą być bardziej wyizolowane. Przy wsparciu wicedyrektor Anny Skrabuchy powstały więc nowe trzy strefy ciszy - w małej sali gimnastycznej, w klasie numer 35 oraz w budynku B w sali numer 3 - dodaje nauczyciel.
W przygotowanych strefach ciszy obowiązuje osobny regulamin i zakaz mówienia. W wyszczególnionych salach, oznakowanych specjalnymi plakatami przygotowanymi przez uczniów, znajdują się materace lub dywanik, na których dzieci mogą podczas długiej przerwy odpocząć, poczytać książkę, czy porysować. W sezonie wiosennym, kiedy na dworze panuje ładna i słoneczna pogoda większość dzieci korzysta z placów zabaw, nie mniej jednak zawsze około dwudziestu spragnionych odpoczynku uczniów korzysta nadal z odosobnionych sal. W sezonie zimowym, jak opowiada Dariusz Kotuła, na sali gimnastycznej, podczas jednej przerwy odpoczywało aż 89 uczniów.
Zróżnicowane działania i strefa rozładowania energii
Przez dwa lata trwania projektu „Walka z hałasem w naszej szkole” poza strefami ciszy, na terenie placówki prowadzony będzie cały szereg działań mających na celu przybliżenie dzieciom tematyki hałasu, jego szkodliwości dla zdrowia i walki z nim. Zarówno w tym, jak i nadchodzącym roku szkolnym zaplanowano różne formy aktywności.
- Najpierw były lekcje o hałasie, pogadanki, analiza projektu. W nowym roku szkolnym odbędą się konkursy plastyczne, będą przygotowywane emotikonki. Każda z klas będzie też tworzyła swoje hasło na temat walki z hałasem - opowiada nauczyciel.
Poza strefą ciszy, wychodząc na przeciw potrzebom uczniów, szkoła już w październiku zamierza stworzyć osobne pomieszczenie lub pomieszczenia (w zależności od zainteresowania uczniów) będące strefą rozładowania energii.
- Przygotujemy worki, maty i rękawice bokserskie, by uczniowie których rozsadza energia mogli rozładować ją w sposób kontrolowany i bezpieczny, bo w każdym z takich pomieszczeń znajduje się nauczyciel - opowiada o nowym przedsięwzięciu Dariusz Kotuła.
Cieszące się dużą popularnością strefy ciszy w średzkiej podstawówce, to jedyne tego rodzaju pomieszczenia na terenie powiatu średzkiego. I sądząc po bardzo dużym zainteresowaniu uczniów, był to strzał w dziesiątkę. Czy takim samym sukcesem okaże się strefa rozładowania energii? Przyjdzie nam sprawdzić w przyszłym roku, kiedy ten element projektu zostanie wprowadzony w życie. Jednak patrząc na ilość energii, jaką posiadają dzieci, z pewnością do worków i rękawic będą długie kolejki.
Nauczycielom i dyrekcji gratulujemy pomysłu.
Szkolny Zespól Promocji Zdrowia tworzą:
- Dariusz Kotuła – kierujący pracą zespołu, koordynator projektu, nauczyciel wf-u,
- Barbara Bartula - nauczyciel przyrody,
- Lidia Papacz- nauczyciel wf-u,
- Maria Zawadzka – nauczyciel przyrody,
- Natalia Aleksy - nauczyciel języka angielskiego i niemieckiego,
- Kamila Kąkol - nauczyciel matematyki,
- Gabriela Kulesza - nauczyciel matematyki,
- Elżbieta Stachowiak - nauczyciel muzyki i plastyki,
- Lila Kuzyk - pielęgniarka szkolna.
Iza Szczygieł Fot. SP
{phocagallery view=category|categoryid=455|
imageid=0|limitstart=0|limitcount=0|
fontcolor=#B88A00|bgcolor=#C0C0C0|bgcolorhover=#FF2400|imagebgcolor=#FFD24D|
bordercolor=#B88A00|bordercolorhover=#86B300|
detail=0|displayname=1|displaydetail=1|displaydownload=0}
{module zestaw (u+d) ofertybankow.com.pl}
Nie zatrzymuj tej wiadomości – podaj dalej!
NAJNOWSZE PUBLIKACJE:
Piersno stolicą królewskich gier – 10. edycja turnieju szachowo-warcabowego
Rozbudowa ul. Zielonej w Miękini nabiera tempa!
Zimowe utrzymanie dróg na terenie gminy Środa Śląska
#TygodniRuchu - Aktywna Środa Śląska: ponad 300 uczestników projektu
Lokalna REKLAMA Prawdziwe marki, prawdziwi ludzie, lokalne historie.
