Przejdź do głównej treści

WNIOSKI DO KOŃCA WRZEŚNIA

Do 30 września br. radni, rady sołeckie i inne organizacje z terenu gminy Środa Śl. mogą składać wnioski na dofinansowanie zadań na rok budżetowy 2011. Zainteresowanych zapraszamy do zapoznania się z uchwałą Rady Miejskiej.


Uchwała Nr XLIX/415/10

Rady Miejskiej w Środzie Śląskiej

z dnia 25 sierpnia 2010 roku

w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Środa Śląska

Na podstawie, art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm. )


Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1

1. W celu opracowania projektu budżetu Gminy, Burmistrz w terminie do 30 sierpnia wydaje zarządzenie w sprawie opracowania materiałów planistycznych na kolejny rok budżetowy przez podległe gminie gminne jednostki organizacyjne, uwzględniając w nim między innymi:

1) ustalenia przyjęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej (WPF),

2) prognozowaną stopę inflacji,

3) prognozowany wzrost przeciętnego wynagrodzenia w sferze budżetowej,

4) planowany wzrost zatrudnienia.

2. Burmistrz zobowiązuje kierowników wydziałów urzędu (w tym samodzielne stanowiska pracy) i kierowników jednostek organizacyjnych do opracowania materiałów planistycznych na drukach wg wzorów ustalonych przez Burmistrza w zarządzeniu, o którym mowa w ust. 1 w terminie do dnia 30 września.

3. Wraz ze składanymi materiałami planistycznymi kierownicy jednostek organizacyjnych przedstawiają objaśnienia do planowanych dochodów i wydatków.

4. Radni, w terminie do 30 września, mają prawo składać Burmistrzowi wnioski dotyczące budżetu roku przyszłego.

5. Rady sołeckie, społeczne komitety budowy i inne organizacje mogą składać Burmistrzowi gminy do dnia 30 września wnioski o dofinansowanie zadań z budżetu gminy.

6. Wnioski, o których mowa w pkt 4 i 5, złożone w terminie późniejszym nie będą uwzględniane w projekcie budżetu.

7. Wnioski o dotacje z budżetu dotyczące zadań w zakresie:

1) ochrony zabytków,

2) pomocy publicznej i wolontariatu,

3) szkół i przedszkoli niepublicznych,


składa się w trybie i terminach określonych w odrębnych przepisach.

8. Materiały planistyczne – wnioski o przyznanie z budżetu gminy dotacji – opracowane przez komunalne osoby prawne, spółki lub inne organizacje powinny zawierać:

1) wielkość planowanych przychodów z działalności usługowej podlegającej dotowaniu,

2) wielkości kosztów bieżących tej działalności,

3) wielkość dotacji planowanej z budżetu gminy,

4) planowany wskaźnik rentowności, oraz szczegółową kalkulację i uzasadnienie przyjętych w materiałach wielkości.

§ 2

1. Uchwała budżetowa składa się z budżetu jednostki samorządu terytorialnego i załączników.

2. Projekt uchwały budżetowej zawiera:


1) łączną kwotę planowanych dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych;

2) łączną kwotę planowanych wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych;

3) kwotę planowanego deficytu albo planowanej nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

4) łączną kwotę planowanych przychodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

5) łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

6) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 ustawy o finansach publicznych;

7) kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego;

8) szczególne zasady wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w roku budżetowym, wynikające z odrębnych ustaw;

9) uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy;

10) inne postanowienia, których obowiązek zamieszczenia w uchwale budżetowej wynika z postanowień organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

2. W uchwale budżetowej organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić zarząd do:

1) zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 ustawy o finansach publicznych,

2) dokonywania zmian w budżecie, w zakresie określonym w art. 258 ustawy o finansach publicznych.

3. Projekt uchwały budżetowej zawiera ponadto:


1) rezerwę ogólną na wydatki nieprzewidziane oraz rezerwę celową

2) środki wyodrębnione do dyspozycji sołectw (fundusz sołecki),

3) wykaz planowanych zadań majątkowych w roku budżetowym.

4. W załącznikach do uchwały budżetowej zamieszcza się:


1) zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w podziale na dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych i dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych, z wyodrębnieniem dotacji przedmiotowych, podmiotowych i celowych związanych z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego.

2) plan dochodów rachunku dochodów samorządowych jednostek budżetowych, prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w szczególności pochodzących ze spadków, zapisów i darowizn w postaci pienię żnej na rzecz jednostki budżetowej oraz z odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie albo użytkowaniu jednostki budżetowej.

3) plany przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych.

5. W planie dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego wyszczególnia się, w układzie działów klasyfikacji budżetowej (dział), planowane kwoty dochodów bieżących i dochodów majątkowych według ich źródeł, w tym w szczególności z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych.

6. Przez dochody bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się dochody budżetowe nie będące dochodami majątkowymi.

7. Do dochodów majątkowych zalicza się:

1) dotacje i środki przeznaczone na inwestycje;

2) dochody ze sprzedaży majątku;

3) dochody z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

8. W planie wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wyszczególnia się, w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, planowane kwoty wydatków bieżących i wydatków majątkowych.

9. Przez wydatki bieżące budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie się wydatki budżetowe nie będące wydatkami majątkowymi.

10. W planie wydatków bieżących wyodrębnia się w układzie działów i rozdziałów planowane kwoty wydatków bieżących, w szczególności na:

1) wydatki jednostek budżetowych, w tym na:

a) wynagrodzenia i składki od nich naliczane,

b) wydatki związane z realizacją ich statutowych zadań;

2) dotacje na zadania bieżące;

3) świadczenia na rzecz osób fizycznych;

4) wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego;

5) wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego, przypadające do spłaty w danym roku budżetowym;

6) obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego.

11. W planie wydatków majątkowych wyodrębnia się w układzie działów i rozdziałów planowane kwoty wydatków majątkowych, do których zalicza się wydatki na:

1) inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego;

2) zakup i objęcie akcji i udziałów;

3) wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.

12. W planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego określa się także dochody i wydatki finansowane z tych dochodów, związane ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu jednostki wynikającymi z odrębnych ustaw.

2. W planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wyodrębnia się dochody i wydatki związane z realizacją:

1) zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami;

2) zadań wykonywanych na mocy porozumień z organami administracji rządowej;

3) zadań realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego.

13. Wszystkie załączniki do projektu uchwały budżetowej sporządza się w szczegółowości klasyfikacji budżetowej, określonej w ust. 5, 10 i 11 - jeśli inne przepisy nie stanowią inaczej.

§ 3

Skarbnik Gminy na podstawie zebranych materiałów informacyjnych i planistycznych, o których mowa w § 1 oraz przedstawionych przez właściwe organy informacjach o wysokości planowanych kwot subwencji, dotacji oraz udziałów w podatkach opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu.

§ 4

1. Burmistrz na podstawie materiałów przygotowanych przez Skarbnika opracowuje w terminie do dnia 15 listopada każdego roku projekt budżetu na rok następny.

2. Do projektu budżetu sporządza się uzasadnienie zawierające w szczególności:

1) w zakresie dochodów - omówienie poszczególnych źródeł dochodów,

2) w zakresie wydatków - omówienie poszczególnych rodzajów wydatków, z wyodrębnieniem wydatków majątkowych,

3) w zakresie przychodów i rozchodów – omówienie źródeł przychodów oraz planowanych do spłaty zobowiązań z lat poprzednich .

3. Wraz z projektem budżetu przedkłada się następujące materiały informacyjne:

1) informację o przewidywanym wykonaniu dochodów i wydatków budżetu Gminy za rok poprzedzający rok budżetowy sporządzoną wg stanu na koniec III kwartału,



2) informację o sytuacji finansowej Gminy ze szczególnym uwzględnieniem aktualnego stanu zadłużenia, a także prognozy zadłużenia w roku budżetowym oraz kolejnych latach.


§ 5

1. Projekt uchwały budżetowej wraz objaśnieniami oraz materiałami informacyjnymi Burmistrz przedkłada Radzie Miejskiej w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

4. W terminie, o którym mowa w ust. 1 Burmistrz przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz materiałami informacyjnymi


§ 6

Projekt uchwały budżetowej ogłaszany jest poprzez:

1. 1) wyłożenie do wglądu w Biurze Rady,


2) ogłoszenie na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Gminy.

§ 7

1. Przewodniczący Rady Miejskiej niezwłocznie przesyła projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami oraz materiałami informacyjnymi do zaopiniowania stałym komisjom rady. Jednocześnie Przewodniczący Rady określa planowany termin sesji na której uchwalany będzie budżet.

2. Komisje rady w terminie 14 dni od otrzymania projektu, lecz nie później niż na 14 dni przed planowanym terminem sesji budżetowej, odbywają posiedzenia, na których formułują pisemne opinie o projekcie budżetu.

3. Komisja proponująca wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu zobowiązana jest wskazać źródło jego sfinansowania.

4. Opinie komisji przedstawiane są komisji właściwej ds. budżetu, która w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty ich otrzymania, opiniuje projekt budżetu. W posiedzeniu komisji właściwej do spraw budżetu uczestniczą przewodniczący komisji stałych lub wyznaczeni przez nich członkowie komisji.

5. Przewodniczący Rady Miejskiej po otrzymaniu opinii komisji właściwej ds. budżetu przekazuje opinię komisji Burmistrzowi.


§ 8

1. Burmistrz może z własnej inicjatywy lub na podstawie wniosków zawartych w opiniach komisji oraz po zapoznaniu się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie budżetu, w terminie 7 dni przedłożyć autopoprawki do przedłożonego Radzie Miejskiej projektu uchwały budżetowej.

2. W przypadku nieuwzględnienia przez Burmistrza wniosków zawartych w opiniach komisji, Burmistrz zobowiązany jest przedstawić stanowisko w sprawie nieuwzględnionych wniosków komisji.


§ 9

Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.

§ 10

Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej gminy jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony Radzie Miejskiej.

§ 11

Podjęcie uchwały w sprawie budżetu winno zostać poprzedzone:

1) odczytaniem projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem przez Burmistrza lub osobę przez niego wyznaczoną,

2) odczytaniem opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej. Burmistrz zobowiązany jest przedstawić radzie stanowisko wobec zastrzeżeń i uwag zawartych w opinii izby,

3) odczytaniem opinii komisji stałych rady przez jej przewodniczących lub wyznaczonych członków komisji,

4) przedstawieniem stanowiska Burmistrza do wniosków zawartych w opiniach komisji stałych, które może być:

a) negatywne lub,

b) przychylające się do wniosków w całości lub w poszczególnych ich punktach;

5) odczytaniem propozycji wniosków zgłoszonych przed rozpoczęciem sesji przez radnych i nie uwzględnionych w projekcie budżetu,

6) przedstawieniem ewentualnych autopoprawek Burmistrza do projektu uchwały,

7) dyskusją nad projektem budżetu,

8) głosowaniem wniesionych propozycji autopoprawek Burmistrza,

9) głosowaniem wniosków komisji stałych Rady nie uwzględnionych przez Burmistrza w autopoprawce oraz pozostałych zgłoszonych wniosków,

10) głosowaniem uchwały.


§ 12

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Środy Śląskiej.

§ 13

Traci moc uchwała Rady Gminy i Miasta w Środzie Śląskiej Nr XIII/109/03 z dnia 11 września 2003 roku w sprawie: procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwalania budżetu.

§ 14

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

UZASADNIENIE:

Art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) nakłada na organ stanowiący gminy obowiązek określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, w tym w szczególności: wymaganą szczegółowość projektu budżetu jednostki samorządu terytorialnego, terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego oraz wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które zarząd przedłoży organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wraz z projektem uchwały budżetowej.

Projekt uchwały przygotował Mariusz Łoś

NAJNOWSZE PUBLIKACJE:


A ja się pytam po co to i na co to szkoda kasy ? W Środzie to ...
Z tym chłopakiem to fantazja ich poniosła. Byłam akurat na zakupach w Dino i widziałam wszystko, ...
Na podwórku przy ulicy Kilińskiego zamontowano nowe wiaty śmietnikowe - to odpowiedź na liczne sygnały mieszkańców ...

Lokalne ogłoszenia drobne

16.06.2025 07:03 wrote:
Interesują mnie stare: Obrazy, Ikony, Srebro, Sztućce, Porcelana, Ceramika, Szkło kolor, Srebro, Platery, Stare Lampy, Lampy naftowe, Ample, Fig…
03.01.2025 17:44 wrote:
Sprzedam dom w miejscowości Wilczków gm. Malczyce, pow. 77,40 m2, trzy pokoje, w trakcie remontu, nowe okna, instalacja elektryczna i wodna, poz…
02.01.2025 09:02 wrote:
SKUP ANTYKÓW - GOTÓWKA – SPRAWDŹ ! Kupię stare Obrazy, Obrazki, Ikony, Witraże, Porcelana, Srebro, Sztućce, Zegarki, Lampy, Figurki, Rzeźby, Pła…