Rekrutacja do Ochotniczych Hufców Pracy trwa od kwietnia do 30 września każdego roku, ale – w przypadku wolnych miejsc w danej jednostce – również od 1 października do 31 grudnia lub, incydentalnie, także w trakcie roku szkolnego.
Kandydaci na uczestników OHP mogą ubiegać się o przyjęcie do jednostki dochodzącej.
Zgodnie z zapisem Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sposobu organizacji uzupełnienia wykształcenia ogólnego młodzieży OHP oraz zdobywania przez nią kwalifikacji zawodowych (Dz.U.04. 262.2604):
- § 3. 1. Kształcenie uczestników OHP jest realizowane z uwzględnieniem jedności procesu dydaktycznego i wychowawczego oraz respektowania indywidualnych potrzeb i możliwości uczestników.
- § 3. 2. Dobór formy, kierunku i poziomu kształcenia uczestników OHP odbywa się z uwzględnieniem:
1) wieku, wykształcenia, cech psychofizycznych i zainteresowań uczestników OHP;
2) dostępnej oferty kształcenia i szkolenia;
3) szans na uzyskanie zatrudnienia po zakończeniu kształcenia.
Po wprowadzonych zmianach związanych z reformą ustroju szkolnego, w nadchodzącym roku szkolnym 2019/2020 uczestnicy OHP powinni realizować obowiązek szkolny lub obowiązek nauki w następujących placówkach i formach kształcenia:
- VII i VIII klasie szkoły podstawowej z oddziałami przysposabiającymi do pracy lub szkoły podstawowej dla dorosłych;
- szkole branżowej I stopnia z 3-letnim cyklem kształcenia we wszystkich zawodach ujętych w rozporządzeniu MEN w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
- rzemieślniczej nauce zawodu – jest to dopuszczona prawnie forma realizacji obowiązku nauki i nabywania kwalifikacji zawodowych polegająca na zdobywaniu teoretycznej wiedzy zawodowej w formie kursowej, a praktycznego przygotowania zawodowego u pracodawcy będącego rzemieślnikiem;
- kwalifikacyjnych kursach zawodowych – jest to dopuszczona prawnie forma realizacji obowiązku nauki i nabywania kwalifikacji zawodowych realizowana w formie
Ponadto uczestnicy OHP mogą brać udział w innych formach pozaszkolnych, np. doskonalącym szkoleniu kursowym.
Wprowadzone przepisy oświatowe dopuszczają organizowanie w szkołach podstawowych oddziałów przysposabiających do pracy z realizacją dla uczniów/uczestników OHP przygotowania zawodowego w formie przyuczenia do wykonywania określonej pracy.
W przypadku organizacji kształcenia i przygotowania zawodowego w formie nauki zawodu wprowadzone zmiany dotyczą likwidacji zasadniczych szkół zawodowych i przekształcenie ich w szkoły branżowe I stopnia.
Uczestnicy OHP corocznie odbywają kształcenie i przygotowanie zawodowe w ponad 60 zawodach. Są to zawody, na które występuje zapotrzebowanie na lokalnych rynkach pracy.
Przygotowanie zawodowe uczestników OHP odbywa się metodą dualną – uczestnicy realizujący obowiązek szkolny i obowiązek nauki zdobywają wiedzę ogólną w placówkach podległych władzom samorządowym, a praktyczne przygotowanie zawodowe na stanowiskach pracy u pracodawców w toku jej wykonywania. W wyjątkowych przypadkach, gdy na danym terenie brakuje odpowiedniej placówki oświatowej prowadzonej przez samorząd, dopuszczalne jest zawarcie pisemnego porozumienia w sprawie kształcenia uczestników OHP z innym uprawnionym podmiotem.
Uczestnicy mają status pracownika młodocianego oraz indywidualną umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego. W trakcie nauki i przyuczenia do wykonywania określonej pracy uczestnik otrzymuje wynagrodzenie 3% średniej krajowej miesięcznie a w trakcie nauki zawodu 3, 4, 5 % średniej krajowej. Okres przebywania w OHP jest wliczany do stażu pracy.
CO DAJE NAUKA W OHP
1/ Zaświadczenie o ukończeniu przyuczenia do pracy w przypadku uczniów szkoły podstawowej lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w przypadku uczniów szkoły branżowej
2/ Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień- udział zajęciach świetlicowych, przedsięwzięciach kulturalno – oświatowych i rekreacyjno – sportowych.
3/ Świadectwo ukończenia szkoły- podstawowej , trzyletnie szkoły branżowej I stopnia lub formy kursowej, umożliwiającej podjęcie dalszej edukacji np. w szkole wyższego stopnia.
4/ Doświadczenie zawodowe - uczestnik OHP po zakończeniu nauki może wykazać się dwu- lub trzyletnim stażem pracy.
5/ Zdobywanie i rozwijanie kluczowych kompetencji społecznych.
HP 1-5 w Środzie Śląskiej
1. <Lepszy dobór kadry....< To teoria, a praktyka jest taka, że UM zmienił się ...