Członkowie Rady ds. ST przy Prezydencie RP analizowali m.in. jak na przestrzeni lat zwiększały się subwencje oświatowe przyznawane samorządom, przy jednoczesnym spadku liczby uczniów w szkołach oraz spadającej na przestrzeni ostatnich 20 lat liczbie nauczycieli.
Samorządowcy rozmawiali także o różnicach w źródłach finansowania zadań oświatowych jst oraz placówek niepublicznych. Samorządowcy wskazywali m.in. na patologie z jakimi zderzają się finansując jednostki niepubliczne i wskazywali potrzebę pilnego uszczelnienia systemu finansowania tego typu szkół, jak też konieczność racjonalizacji zasad organizacji kształcenia zindywidualizowanego.
Przedstawiciele zapowiedzieli zmianę roli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz w jej wyniku rozszerzenie zadań pedagogów szkolnych. Przedstawiciele MEiN przedstawili również członkom Rady propozycje wzrostu wynagrodzeń dla nauczycieli w 2022 roku, powiązane ze wzrostem pensum.
Podczas prezentacji wiceminister Piontkowski uzasadniał potrzebę zmian systemowych poprawiających efektywność pracy nauczycieli, m.in. podwyższenie wymiaru godzin pracy i odbiurokratyzowanie pedagogów.
Tematem spotkania były również programy ministerialne stanowiące dodatkowe wsparcie dla placówek oświatowych w polskich samorządach. Należą do nich m.in. „Poznaj Polskę”, „Aktywna Tablica”, czy „Laboratoria Przyszłości”.
Od prawej: prezydenci Tomaszowa Maz. i Katowic, burmistrz Środy Śl. i wójt Zakliczyna
Rada ds. Samorządu Terytorialnego w ramach Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP została powołana w maju br. przez Prezydenta Andrzeja Dudę. Jej członkowie zajmują się m.in. diagnozą problemów i opiniowaniem zmian w prawie samorządowym, a także analizą rozwiązań i formułowaniem propozycji dot. polskich samorządów i spraw lokalnych.
(prg)