czwartek 02.04.2020

Imieniny: Władysława Franciszka

 

Reklama na portalu

oraz w bezpłatnym wydaniu gazety - kontakt

Dlaczego wycinane są drzewa przy drodze krajowej nr 94?

Dlaczego wycinane są drzewa przy drodze krajowej nr 94?

29.12. 2019

Z takim pytaniem na początku grudnia zwróciło się do nas kilku czytelników. Odpowiedzi szukaliśmy w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, sporo to trwało, ale wreszcie otrzymaliśmy odpowiedź.

- Informujemy, że prace race związane z wycinką drzew wzdłuż DK nr 94 nie są związane z wytyczaniem pasa drogowego. Wycinka dotyczy drzew w złym stanie fitosanitarnym (czyli stanowiącym zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego) i dokonywana jest w oparciu o uzyskane zezwolenia na ich usunięcie. W bieżącym roku uzyskaliśmy zezwolenia na usunięcie 163 szt. drzew z pasa drogi krajowej nr 94. Część zezwoleń zostało udzielonych pod warunkiem wykonania nasadzeń zastępczych w ilości 69 szt. w ramach kompensacji środowiska. Nasadzenia zastępcze zostaną wykonane w okresie wiosennym w 2020 r. – wyjaśnia Magda Szumiata, pełniąca w GDDKiA stanowisko ds. Komunikacji Społecznej.

(kb) / fot. kb

 
 

 




Komentarzy (20)

This comment was minimized by the moderator on the site

W Szczepanowskich lasach w ostatnim czasie wycięto znaczne ilości drzew. Czyżby zaczęło brakować pieniędzy w budżecie?

This comment was minimized by the moderator on the site

Dajcie spokuj wpadasz w poślizg jak nie ma drzewa masz większe szanse na przeżycie niż zginąć na drzewie .Drzewa w lesie albo daleko od drogi spadają gałęzie na auta i zagrożenie

This comment was minimized by the moderator on the site

Zgadzam się. Przy drodze to nie miejsce na drzewa. My już dawno nue jeździmy bryczką i... ?

This comment was minimized by the moderator on the site

To nie na pnie ani gałęzie się patrzy czy dane drzewo jest chore tylko środek drzewa, jeżeli jest ciemne w środku to jest chore i o to tu chodzi

This comment was minimized by the moderator on the site

No to ok, trzeba je ściąć, żeby sprawdzić środek... Tak też i robią w czym problem?

This comment was minimized by the moderator on the site

są sposoby "sprawdzania środka" bez jego wycinania, najprostszy-uderzenie np siekierą-tępą stroną-dźwięk od razu powie zawodowcowi co jest, drugi- nawiert małą średnicą-kolor wióra powie wszystko, drzewo rankę zakalusuje-nam ludziom też robią zastrzyki, i trzeci-raz widziałem za granicą badano drzewa oliwne które miały około 2 tyś lat- zaadoptowanym ultrasonografem. ale tu były historycznie bardzo cenne egzemplarze, stąd nie zwracali uwagę na...

są sposoby "sprawdzania środka" bez jego wycinania, najprostszy-uderzenie np siekierą-tępą stroną-dźwięk od razu powie zawodowcowi co jest, drugi- nawiert małą średnicą-kolor wióra powie wszystko, drzewo rankę zakalusuje-nam ludziom też robią zastrzyki, i trzeci-raz widziałem za granicą badano drzewa oliwne które miały około 2 tyś lat- zaadoptowanym ultrasonografem. ale tu były historycznie bardzo cenne egzemplarze, stąd nie zwracali uwagę na koszty
a u nas?? a popatrzcie koło poczty na jesiona przy murach miejskich. na szczęście Pani z UG która to zleciła i nadzorowała jest już w UG historią.......

Czytaj więcej
This comment was minimized by the moderator on the site

Ty weź tą siekierę i tą tępą stroną walnij się ...w łeb najlepiej

This comment was minimized by the moderator on the site

Zimą nie widać jak wielka to strata dla ekosystemu i dla nas. Nie ma zielonych galezi. Po pniach widać golym okiem, ze to zdrowe drzewa. Nasadzenia- za ponad 100 drzew- 60 kilka. Po roku suszy, nikt ich nie podleje, zostaną suche kikuty. Narzekajmy potem na upaly po40 st.

This comment was minimized by the moderator on the site

zastanawiam się jak to skomentować nie uwłaczając Twojemu poziomowi wiedzy.
topola czarna (populus nigra) jest z gatunku wierzbowatych. czyli k*****. o ile można by ją sadzić w lasach (ale się nie sadzi bo się nie nadaje do gospodarki leśnej w PL) o tyle przy drogach jest niebezpieczna. łatwo obłamuje konary od wiatru, często ma zgorzel wgłębną (zobacz na zdjęcia z CKA jak 40 metrowe drzewo trzymało się na 10 cm obwodu!), ma zastosowanie w...

zastanawiam się jak to skomentować nie uwłaczając Twojemu poziomowi wiedzy.
topola czarna (populus nigra) jest z gatunku wierzbowatych. czyli k*****. o ile można by ją sadzić w lasach (ale się nie sadzi bo się nie nadaje do gospodarki leśnej w PL) o tyle przy drogach jest niebezpieczna. łatwo obłamuje konary od wiatru, często ma zgorzel wgłębną (zobacz na zdjęcia z CKA jak 40 metrowe drzewo trzymało się na 10 cm obwodu!), ma zastosowanie w holandii, bo tam trzeba z ziemi wyciągnąć jak najwięcej wody, a to topole robią świetnie. i można z nich potem robić chodaki. za komuny je sadzono, szybko zazieleniały socjalistyczne bud.
jako fachowiec (nawet z uprawnieniami) przyglądałem się jednemu konarowi który 10 lat zwisał nad drogą w okolicy kilometra 48,4 DK 94, wisiał, wisiał i nareszcie całe te śmieciowe drzewa wycieli.
gdybyś dysponowała jakąś fachową wiedzą (a nie tą z TVN) wiedziała byś że w całej PL sadzi się około 2% więcej drzew niż się wycina ( obszarowo)

Czytaj więcej
This comment was minimized by the moderator on the site

Nie wiem czy na pewno 2% więcej się sadzi drzew niż wycina. Może to informacja TVP 1, a tam nie ma co szukać faktów potwierdzonych. Ale wiem na pewno, że to co się sadzi np. przy nowo budowanych drogach, lub za wycięte przy drogach drzewa, to są sadzonki przeznaczone na stracenie. Nikt o nie nie dba, nikt ich nie podlewa. Są marnego gatunku i po pierwszym roku od posadzenia 90 % z nich jest suchych.A wycina się masowo i bez zastanowienia...

Nie wiem czy na pewno 2% więcej się sadzi drzew niż wycina. Może to informacja TVP 1, a tam nie ma co szukać faktów potwierdzonych. Ale wiem na pewno, że to co się sadzi np. przy nowo budowanych drogach, lub za wycięte przy drogach drzewa, to są sadzonki przeznaczone na stracenie. Nikt o nie nie dba, nikt ich nie podlewa. Są marnego gatunku i po pierwszym roku od posadzenia 90 % z nich jest suchych.A wycina się masowo i bez zastanowienia nie tylko topole. Za to nikt nie obcina uschniętych konarów i gałęzi na drzewach, które mogłyby rosnąć, bo ich wartość dla przyrody jest większa niż zagrożenie dla bezmyślnych kierowców

Czytaj więcej
This comment was minimized by the moderator on the site

Bo taniej ściąć drzewo niż pielęgnować. Potem robi sie nasadzenie i jest czyste sumienie, oraz zgoda z przepisami. Uschnie, a kogo to? Nikt tego nie kontroluje chyba... Topola przy drodze to niezbyt dobry pomysł - fakt. Jednak np tylko ona wytrzymuje w strefie wokół zakładów trucicieli.

This comment was minimized by the moderator on the site

Primo!
Przycinka drzewa-odsłonięcie skrajni około 45 zł brutto
wycinka drzewa- topoli jak przy DK94 około 600zł brutto.
secundo!
przycinka drzewa- wsiadasz w busa/podnośnik i tniesz
wycinka drzewa- decyzja zezwalająca z gminy, oględziny, nasadzenia kompensacyjne
tertio!
po upływie 3 lat od nasadzeń kompensacyjnych ponowne oględziny nasadzeń, i dopiero wtedy zwolnienie zabezpieczenia przetargowego.

więc jeśli dalej uważasz że prościej jest...

Primo!
Przycinka drzewa-odsłonięcie skrajni około 45 zł brutto
wycinka drzewa- topoli jak przy DK94 około 600zł brutto.
secundo!
przycinka drzewa- wsiadasz w busa/podnośnik i tniesz
wycinka drzewa- decyzja zezwalająca z gminy, oględziny, nasadzenia kompensacyjne
tertio!
po upływie 3 lat od nasadzeń kompensacyjnych ponowne oględziny nasadzeń, i dopiero wtedy zwolnienie zabezpieczenia przetargowego.

więc jeśli dalej uważasz że prościej jest wyciąć, to prawdopodobnie masz IQ trochę odbiegające od średniej europejskiej...... bez urazy
dużo drzew znosi zanieczyszczenia- lipa, grusza, platan klonolistny, katalog drzew do miast jest dłuuuuugi. tyle tylko że mało który klient pyta co będzie najlepsze, każdy pyta o cenę, co będzie najtańsze. a najtańsze rzadko kiedy znaczy najlepsze!

Czytaj więcej
This comment was minimized by the moderator on the site

"Tańsza" w dłuższej perspektywie czasu. Czy twoje wspaniałe IQ strawi tą informację? ( jak już chcesz się niepotrzebnie posługiwać się taką stylistyką? )

This comment was minimized by the moderator on the site

na pewno się sadzi więcej, to informacja z Lasów Państwowych. i mylisz się co do reszty. po pierwsze przy nowych drogach się nie sadzi nic, sadzi się obok, w zakolach MOP-ów, i tam gdzie można z dala od pasa drogowego. po drugie,przy nasadzeniach kompensacyjnych jest obowiązek utrzymania się sadzonek przez minimum 3 lata, montuje się rury nawadniające i zasilające odżywkami-ktoś to robi-to że nie widziałaś nie znaczy że tak nie jest. idę o...

na pewno się sadzi więcej, to informacja z Lasów Państwowych. i mylisz się co do reszty. po pierwsze przy nowych drogach się nie sadzi nic, sadzi się obok, w zakolach MOP-ów, i tam gdzie można z dala od pasa drogowego. po drugie,przy nasadzeniach kompensacyjnych jest obowiązek utrzymania się sadzonek przez minimum 3 lata, montuje się rury nawadniające i zasilające odżywkami-ktoś to robi-to że nie widziałaś nie znaczy że tak nie jest. idę o zakład że nie widziałaś np elektrowni atomowej-uwierz mi są takie i działają! jakie to są marne gatunki?? rozumiem marną jakość drzewek-ale przy kompensacji jest określona średnica pierśnicy i wysokość.kolejna bzdura z Twoich ust: wycina się masowo i bez zastanowienia-słyszałaś o Inżynierze Lasu?(w każdym nadleśnictwie jest)
kolejna bzdura o obcinaniu- przycina się konary i gałęzie ze skrajni jezdni i chodnika, obcinanie konarów żeby mogły rosnąć?? nie rozumiem-obetnij konary np klonu zobaczysz jak umrze, dębu-zasuszy nowe
mało
mało
wiesz

Czytaj więcej
This comment was minimized by the moderator on the site

Pewnie parę ludzkich żyć uratują te wycinki ale przelicznik nasadzeń kiepski, za jedno wycięte drzewo powinny być posadzone przynajmniej trzy

This comment was minimized by the moderator on the site

i taki przelicznik pojawia się najczęściej w decyzjach urzędów gmin. najczęściej ale nie zawsze. przy drodze z wrocławia do lubina praktycznie nie ma gdzie nasadzić kompensowanych drzew. przynajmniej ja nie wiem gdzie to by wepchnąć, a tę drogę (ze względu na zawód) znam doskonale. w jednej gminie przy tej trasie spotkałem się z rozsądnym podejsciem- dali swój teren na który wsadził wykonawca drzewka. inna sprawa że je WSZYSTKIE !!!! ukradli,...

i taki przelicznik pojawia się najczęściej w decyzjach urzędów gmin. najczęściej ale nie zawsze. przy drodze z wrocławia do lubina praktycznie nie ma gdzie nasadzić kompensowanych drzew. przynajmniej ja nie wiem gdzie to by wepchnąć, a tę drogę (ze względu na zawód) znam doskonale. w jednej gminie przy tej trasie spotkałem się z rozsądnym podejsciem- dali swój teren na który wsadził wykonawca drzewka. inna sprawa że je WSZYSTKIE !!!! ukradli, całe 600szt! nawet u jednej radnej je widziałem (znaczone były), cena takiego drzewka wtedy to było około 4zł szt, wysokość około metra, wartość estetyczna żadna-pospolity żywotnik (tzw tuja). to o czym tu mówić i z kim...

Czytaj więcej
This comment was minimized by the moderator on the site

Ciekawe, patrzac na pnie wyciętych drzew to ani nie spróchniałe ani chore, no ale...
Przelicznik za to ciekawy, za 163 wycięte - 69 nasadzeń (ot matematyka...)

This comment was minimized by the moderator on the site

ilość nasadzeń kompensacyjnych ustala gmina na terenie której jest wycinka(czyli przebiega droga). generalnie nie ma przepisu który nakazuje kompensować. problemem jest tutaj fakt że GDDKIA nie ma za wiele powierzchni gdzie można by nasadzać, bez ryzyka dla użytkowników dróg. bo sadzenie przy drogach ma słabe zalety. chyba że wracamy do czasów furmanek, poruszających się przez nieodśnieżane dukty, niespecjalnie odśnieżane.
kompensacja na siłę...

ilość nasadzeń kompensacyjnych ustala gmina na terenie której jest wycinka(czyli przebiega droga). generalnie nie ma przepisu który nakazuje kompensować. problemem jest tutaj fakt że GDDKIA nie ma za wiele powierzchni gdzie można by nasadzać, bez ryzyka dla użytkowników dróg. bo sadzenie przy drogach ma słabe zalety. chyba że wracamy do czasów furmanek, poruszających się przez nieodśnieżane dukty, niespecjalnie odśnieżane.
kompensacja na siłę nie ma sensu, trzeba dobrać odpowiednio gatunek drzew (to nie jest takie proste), wystarczy spojrzeć na dęby posadzone przed starostwem. raz że połowa już nie przyjęła się, dwa że te drzewa nie są najlepszym rozwiązaniem przy takim budynku, i infrastrukturze w ziemi. ale to nie ja ustalam, to nasze gwiazdy administracji.....( dobre byłyby grusze-odmiany bezowocowe, buk czerwony-ładny, można ciąć żeby nie wyrósł za duży, itp, ale do tego już potrzeba pewnej wiedzy....)

Czytaj więcej
This comment was minimized by the moderator on the site

ale tak wszystkie po kolei???

This comment was minimized by the moderator on the site

E tam wszystkie. Tylko te co wystają poza granice pasa drogowego (te pomarańczowe słupki stawiane ostatnio na DK 94)

Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy

Skomentuj

  1. Komentujesz jako gość.
0 Znaków
Załączniki (0 / 3)
Udostępnij swoją lokalizację

Najbliższe wydarzenie

Wydarzenie zacznie się za:

Ostatnio komentowane artykuły

Dziękujemy radnej J.W że nie przyszła uchwalić pakietu dot pomocy nam przedsiębiorcom. Pani dostaje wypłatę, d...
Dziękujemy radnej J.W że nie przyszła uchwalić pakietu dot pomocy nam przedsiębiorcom. Pani dostaje wypłatę, ...
Na osiedlówkach gdzie stoją znaki strefa zamieszkania obowiązuje 20/h i ze świecą szukać takiego, który chocia...

Lokalne ogłoszenia drobne

01.04.2020 09:09 wrote:

  Kupię stare odznaki, odznaczenia, medale, ordery, wpinki,orzełki, naszywki itp.: wojskowe oraz cywilne, dyplomy, zaświadczenia i legityma…

31.03.2020 17:20 wrote:

Oferuję wiercenie studni głębinowej do 30 metrów. Metoda płuczkowa. Środa Śląska i okolice. Wiecej informacji pod nr 530836378.…

22.03.2020 14:24 wrote:

-Witam państwa zwracam się z prośba do wasz o pomoc ja wiem ze każdy pracuje by mieć wiem ze nie powinienem tak zebrać panuje wirus każdy p…