list | artykuł | zdjęcia

Państwo musi stać po stronie osób poszkodowanych w powodzi



Minister Marcin Kierwiński / fot. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów Minister Marcin Kierwiński / fot. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Minister Marcin Kierwiński, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny oraz Rzecznik Finansowy Michał Ziemiak zapowiedzieli pod koniec stycznia wspólne, kompleksowe działania mające na celu wsparcie osób poszkodowanych we wrześniowej powodzi w relacjach z firmami ubezpieczeniowymi. Decyzja ta jest odpowiedzią na płynące do ministra Marcina Kierwińskiego zgłoszenia dotyczące nieprawidłowości w likwidacji szkód przez ubezpieczycieli.



Skomentuj

Będziemy sprawdzać każdy sygnał o nieprawidłowościach

Do ministra Marcina Kierwińskiego wpłynęły w ostatnim czasie skargi, w których osoby dotknięte skutkami powodzi i posiadające polisę ubezpieczeniową, wskazują na przewlekłość procedur likwidacji szkód oraz brak należytego wsparcia ze strony firm ubezpieczeniowych. Osoby te podnoszą również kwestie zaniżonych wycen, które nie odzwierciedlają faktycznych kosztów napraw czy remontów. Kolejnym istotnym problemem jest brak przejrzystości w decyzjach. Zwracają się z prośbą o wsparcie ws. odrzucania ich wniosków przez ubezpieczycieli podania powodów, a także skarżą się na trudności w kontakcie z firmami. 

“Państwo musi stać po stronie osób poszkodowanych. Jest dla nas oczywiste, że każdy przypadek - niezależnie od zgłaszającego - musi być rozpatrzony. Musimy mieć stuprocentową pewność, że firmy ubezpieczeniowe działają w sposób właściwy” - powiedział Minister Marcin Kierwiński.   

Pełnomocnik ds. odbudowy po wrześniowej powodzi zaznaczył, że rolą instytucji państwowych jest sprawdzanie wszystkich sygnałów dotyczących potencjalnych nieprawidłowości w działaniu ubezpieczycieli wobec poszkodowany przez powódź i wyjaśnianie palących kwestii na linii obywatel-ubezpieczyciel.

Chcemy mieć pewność, że działania ubezpieczycieli były prawidłowe

Podczas konferencji prasowej Prezes UOKiK poinformował o wszczęciu postępowania wyjaśniającego i zbadaniu praktyk firm ubezpieczeniowych. Chodzi o sprawdzenie czy doszło do naruszenia prawa konsumentów, wprowadzenia ich w błąd lub zastosowania niedozwolonych klauzul w polisach ubezpieczeniowych.

“Naszą rolą jest zweryfikować, czy wszystkie działania były prawidłowe, czy produkty ubezpieczeniowe, zwłaszcza te dotyczące powodzi, były oferowane oraz realizowane zgodnie z obowiązkami ubezpieczycieli” - mówił Tomasz Chróstny

Zaznaczył również, że spotkał się z przedstawicielami Polskiej Izby Ubezpieczeń oraz siedmioma największymi przedsiębiorstwami w tej branży. Jak przekazał, zadeklarowali oni przegląd procedur i wyjaśnienie kwestii zaniżonych świadczeń.  Podkreślił, że kara za stosowanie niedozwolonych zapisów – gdyby sygnały od poszkodowanych potwierdziły się w większej skali – może wynieść do 10 proc. rocznego obrotu takich firm.

Szybka ścieżka wsparcia dla powodzian w Biurze Rzecznika Finansowego

Rzecznik Finansowy Michał Ziemiak zwrócił, że to właśnie jego biuro reaguje na indywidualne skargi – od września, kiedy wystąpiła powódź na południu Polski.

“Biuro Rzecznika Finansowego przyjęło tak zwaną szybką ścieżkę załatwiania spraw związanych z powodzianami. Te sprawy są załatwiane w pierwszej kolejności. Jeżeli mają Państwo problem, prosimy o kontakt, o przesyłanie dokumentacji. Gromadzenie wszelkiego rodzaju kosztorysów, faktur, rachunków, dokumentacji zdjęciowej w takich sprawach jest wyjątkowo ważne” - zwrócił się za pośrednictwem mediów do poszkodowanych Michał Ziemiak

Do tej pory Biuro uruchomiło Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., na który osoby poszkodowane mogą zgłaszać wszelkie zastrzeżenia dotyczące działań firm ubezpieczeniowych. W wyznaczone dni – poniedziałki, środy i piątki – eksperci udzielają też pomocy w zakresie problemów związanych z polisami oraz relacjami z ubezpieczycielami. A w zakładce na stronie internetowej osoby dotknięte skutkami powodzi znajdą wszystkie niezbędne materiały informacyjne i porady. 

“Po tej powodzi nie będzie osoby, która zostanie zostawiona bez pomocy. Każda sprawa zostanie dogłębnie i bardzo rzeczowo wyjaśniona. Każdy, kto został źle potraktowany, uzyska pomoc państwa i instytucji państwa. Każda praktyka dopisywania czegoś do umowy małym druczkiem będzie sprawdzona przez nas i wyjaśniona” - zadeklarował Minister Marcin Kierwiński. 

Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń, do połowy grudnia firmy ubezpieczeniowe wypłaciły ponad 832 mln zł odszkodowań w blisko 70 tysięcy spraw.

KPRM/mpr

94e88ea0 297d 47ea 81aa 2da0937ef3fc

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny oraz Rzecznik Finansowy Michał Ziemiak / fot. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów


TVi ROLAND Gazeta na Google News.

 

Artykuły w kategorii:


Wczytywanie komentarza... Komentarz zostanie odświeżony po 00:00.
Zaloguj się aby dodać komentarz.
pozostały limit znaków.
Zaloguj się za pomocą ( Zarejestruj się? )

NAJNOWSZE PUBLIKACJE:

Średzka Woda

taxi stas

Handlo Trans


A ja się pytam po co to i na co to szkoda kasy ? W Środzie to ...
Z tym chłopakiem to fantazja ich poniosła. Byłam akurat na zakupach w Dino i widziałam wszystko, ...
Na podwórku przy ulicy Kilińskiego zamontowano nowe wiaty śmietnikowe - to odpowiedź na liczne sygnały mieszkańców ...

Lokalne ogłoszenia drobne

16.06.2025 07:03 wrote:

Interesują mnie stare: Obrazy, Ikony, Srebro, Sztućce, Porcelana, Ceramika, Szkło kolor, Srebro, Platery, Stare Lampy, Lampy naftowe, Ample, Fig…

03.01.2025 17:44 wrote:

Sprzedam dom w miejscowości Wilczków gm. Malczyce, pow. 77,40 m2, trzy pokoje, w trakcie remontu, nowe okna, instalacja elektryczna i wodna, poz…

02.01.2025 09:02 wrote:

SKUP ANTYKÓW - GOTÓWKA – SPRAWDŹ ! Kupię stare Obrazy, Obrazki, Ikony, Witraże, Porcelana, Srebro, Sztućce, Zegarki, Lampy, Figurki, Rzeźby, Pła…