Dzięki dofinansowaniu z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu udało się pokryć do 50% kosztów kwalifikowanych całego przedsięwzięcia. Gmina Środa Śląska, jako jednostka o wskaźniku G powyżej 2000, mogła skorzystać z najwyższego poziomu wsparcia.
W ramach zadania w 2025 roku odebrano i zutylizowano 35,4 Mg (35 400 kg) wyrobów azbestowych z osiemnastu posesji na terenie gminy. Obejmowało to koszty zbierania, transportu i unieszkodliwienia odpadów - natomiast ich demontaż, zgodnie z zasadami, pozostaje po stronie właścicieli nieruchomości.
Dlaczego to takie ważne?
Azbest jest materiałem niebezpiecznym, którego włókna mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia ludzi i środowiska. Dlatego jego systematyczne usuwanie i przekazywanie do utylizacji jest konieczne i w dłuższej perspektywie wpływa na poprawę jakości życia mieszkańców.
Już w styczniu 2026 roku zostanie ogłoszony nabór wniosków na kolejną edycję programu. To okazja, by bezpiecznie i bezpłatnie pozbyć się wyrobów azbestowych z posesji.
Gmina Środa Śląska