Chwyty i owijki rowerowe to elementy wpływające na komfort jazdy. Sprawdzają się głównie w jeździe na dłuższych dystansach, która wymaga od kolarza pełnego zaangażowania wszystkich partii ciała, w tym również dłoni i rąk. Wspomagają jednak również rekreacyjne podróże, bez nacisku na wynik czasowy.
Czym są chwyty i owijki rowerowe?
Zacznijmy od chwytów. To elementy wykończenia kierownicy, sprawdzające się w prostych typach tej części roweru. Swoje zastosowanie znajdą w jednośladach typu MTB, górskich, trekkingowych czy miejskich. Umieszczane są na krańcu, w sposób, który uniemożliwia ich wypadnięcie (najczęściej przy pomocy wkrętów). Spełniają istotną rolę w łagodzeniu skutków zniszczenia dłoni podczas jazdy.
Czym są z kolei owijki rowerowe? To charakterystyczne taśmy o dość elastycznej budowie, amortyzujące chwyt kierownicy. Montuje się je na tzw. barankach czyli kierownicach rowerów szosowych. Grubość i typ owijki musi być dostosowany do preferencji zawodnika poruszającego się na popularnych szosówkach.
Dlaczego odpowiedni dobór chwytów jest tak ważny?
Wiesz już czym są chwyty i owijki. Wyjaśnijmy więc jaką pełnią rolę. Z istotnego punktu widzenia, dobrze dobrane uchwyty mogą mocno zmienić Twoje odczucia podczas jazdy. To one odpowiadają za amortyzację dłoni w trakcie jazdy. Zmniejszają też uczucie zmęczenia i korzystnie wpływają na komfort poruszania się rowerem – szczególnie po nierównych, wymagających nawierzchniach szutrowych czy leśnych.
Chwyty wpływają na ograniczenie zjawiska drętwienia dłoni i zapewniają stabilny chwyt, który zwiększa bezpieczeństwo jazdy na rowerze. Wspomnijmy również, że element ten poprawia wygląd rowerów.
Jak dobrać chwyt do swoich preferencji? Przede wszystkim należy uwzględnić rozmiar dłoni, materiał z jakiego został wykonany i ergonomiczny kształt. To wszystko zwiększa wygodę poruszania się na jednośladzie.
Jak wykorzystać potencjał owijek?
Jeżeli chodzi z kolei o owijki, to ich rola jest podobna. Również zwiększają komfort prowadzenia szosówki, poprawiają krążenie w dłoniach i rękach, a także wpływają na stabilność chwytu baranka. Taśma powinna być elastyczna, dość amortyzująca i odporna na wilgoć. To ważny aspekt, gdyż ograniczy dyskomfort podczas długiej i męczącej jazdy.
Nowy rodzaj owijki powinien pasować do rozmiaru baranka na rowerze szosowym. W tym przypadku najlepiej zdjąć starą taśmę, zmierzyć jej długość i szerokość, a na końcu zamówić nowy produkt. Z pewnością to rozwiązanie korzystne.
Sprawdź pełną ofertę sklepu Fabryka Rowerów
Artykuł sponsorowany