Wybranie numeru 112 z każdego telefonu spowoduje nawiązanie połączenia z Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Operator, w miarę potrzeby, może przyjąć zgłoszenie i przekazać je za pomocą systemu teleinformatycznego do jednostki Państwowej Straży Pożarnej, Policji lub Państwowego Ratownictwa Medycznego.
Rozmawiając z dyspozytorem nr 112 należy:
- podać swoje dane,
- krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której jest się świadkiem,
- podać dokładne miejsce zdarzenia oraz – o ile to możliwe - wskazać najszybszą drogę dojazdu,
- wykonywać instrukcje przekazywane przez operatora,
- nie rozłączać się do czasu wyraźnego zakończenia rozmowy przez operatora,
- natychmiast powiadomić operatora telefonu o zmianie sytuacji,
- nie blokować telefonu na wypadek, gdyby operator chciał się z nami ponownie skontaktować w celu weryfikacji lub doprecyzowania informacji.
Według informacji pozyskanych z Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego, w 2020 roku do Centrum Powiadamiania Ratunkowego na Dolnym Śląsku wpłynęło 2 118 777 zgłoszeń telefonicznych, z czego 1 340 307 stanowiły tzw. fałszywe zgłoszenia.
Łatwo więc zauważyć, że ponad połowę odebranych zgłoszeń telefonicznych stanowiły zgłoszenia fałszywe. Dlatego ostrzegamy, że robienie sobie żartów w taki sposób może zostać ukarane.
Dlaczego?
Zgodnie z Art. 66 Kodeksu wykroczeń o bezprawnym wywołaniu alarmu:
„Kto chcąc wywołać niepotrzebną czynność, fałszywą informacją lub w inny sposób wprowadza w błąd instytucję użyteczności publicznej albo organ ochrony bezpieczeństwa, porządku publicznego lub zdrowia; umyślnie, bez uzasadnionej przyczyny, blokuje telefoniczny numer alarmowy, utrudniając prawidłowe funkcjonowanie centrum powiadamiania ratunkowego - podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 1.500 zł. Jeżeli wykroczenie spowodowało niepotrzebną czynność, można orzec nawiązkę do wysokości 1000 złotych”
Operatorzy mogą szybko rozpoznać zgłoszenia fałszywe, złośliwe lub niezasadne, które stanowią ponad 46% wszystkich połączeń na numer alarmowy 112. Dzięki temu numer ten nie jest blokowany oraz łatwiej jest dodzwonić się na numer alarmowy i do służb docierają tylko zgłoszenia od osób, które naprawdę potrzebują pomocy.
Z roku na rok liczba zgłoszeń niezasadnych spada, co oznacza, że kampanie promujące oraz szeroko pojęta edukacja, prowadzona m.in. przez operatorów numerów alarmowych wśród społeczeństwa przynosi oczekiwane efekty.
(mk) / fot. mk