Z mieszkanką powiatu średzkiego skontaktowała się osoba, podająca się za pracownika banku, informując, że pieniądze kobiety są zagrożone. Aby nie dopuścić do utraty pieniędzy, kobieta musiała podać kody BLIK. Dzięki temu jej pieniądze miały być bezpieczne. Niestety mieszkanka powiatu średzkiego padła ofiarą oszustwa, w wyniku którego straciła blisko 10 000 zł.
Jak działają oszuści?
- Dzwonią, podszywając się pod numer infolinii banku (tzw. spoofing)
- informują o rzekomym zagrożeniu na koncie i przekonują, że konieczne jest natychmiastowe działanie
- wyłudzają poufne dane, nakłaniają do instalacji dodatkowych aplikacji lub przelania pieniędzy na tzw. „bezpieczne konto” poprzez BLIK
- wywierają presję czasu, aby uniemożliwić spokojne zastanowienie się nad sytuacją lub konsultację z inną osobą.
Oszustwo „na pracownika banku” bazuje przede wszystkim na manipulacji i presji czasu. Kluczem do ochrony jest zachowanie czujności i zimnej krwi. Pamiętaj: placówki bankowe NIGDY nie proszą swoich klientów o podawanie haseł ani o przelewanie pieniędzy na „bezpieczne konta”.
Źródło: st. sierż. Izabela Jasińska
p.o. Oficera Prasowego Komendanta Powiatowego Policji w Środzie Śląskiej