Droga wojewódzka nr 346 to jedna z najważniejszych tras lokalnych Dolnego Śląska, łącząca dwa dynamicznie rozwijające się ośrodki – Środę Śląską i Kąty Wrocławskie. Trasa ta pełni funkcję nie tylko komunikacyjną, ale i gospodarczą, stanowiąc istotne połączenie dla transportu lokalnego i regionalnego, a także alternatywę dla ruchu w przypadku utrudnień na głównych ciągach komunikacyjnych wokół Wrocławia. Modernizacja ponad 11,5 km drogi znacząco poprawi jej funkcjonalność, bezpieczeństwo i komfort podróży, a także wpłynie na atrakcyjność inwestycyjną i turystyczną całego obszaru.
Kompleksowa modernizacja w sześciu etapach
Remont obejmie sześć odcinków drogi, z czego każdy zostanie zrealizowany w sposób etapowy, co pozwoli utrzymać przejezdność trasy bez konieczności wyznaczania objazdów. To rozwiązanie ma na celu ograniczenie uciążliwości dla mieszkańców i kierowców, przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości robót.
- Zakres prac ma charakter remontowo-modernizacyjny i obejmuje pełen cykl robót drogowych – od odtworzenia i wzmocnienia konstrukcji jezdni, poprzez wykonanie nowych warstw podbudowy i nawierzchni bitumicznych, aż po regulację poboczy, zjazdów i skrzyżowań. W ramach zadania przewidziano również remont i dostosowanie skrzyżowań do współczesnych standardów bezpieczeństwa, poprawę geometrii drogi, wykonanie nowych chodników, systemów odwodnienia, wymianę przepustów drogowych oraz montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, takich jak bariery energochłonne, balustrady i słupki prowadzące. Na zakończenie prac droga otrzyma nowe oznakowanie poziome i pionowe – mówi Grzegorz Serafin, Prokurent i Dyrektor ds. Budownictwa Drogowego w firmie BERGER Bau.
Poszerzona jezdnia
Mimo że jest to typowy remont drogi wojewódzkiej, przedsięwzięcie nie jest pozbawione wyzwań inżynieryjnych. Największym z nich będzie poszerzenie jezdni z 6,0 do 7,0 metrów, co wymaga precyzyjnego dopasowania wszystkich elementów infrastruktury w granicach istniejącego pasa drogowego.
- To zadanie wymaga dużej dokładności i doświadczenia. Musimy zmieścić nową, szerszą jezdnię wraz z poboczami i systemem odwodnienia w dotychczasowych liniach rozgraniczających drogi – wskazuje Prokurent i Dyrektor ds. Budownictwa Drogowego w firmie BERGER Bau.
Utrudnienia nieuniknione, ale kontrolowane
Przez cały okres trwania inwestycji kierowcy muszą liczyć się z czasowymi utrudnieniami. Na poszczególnych odcinkach wprowadzony zostanie ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną. Zaplanowano realizację prac na łącznie 10 odcinkachroboczych, które będą sukcesywnie przesuwane wraz z rozpoczęciem kolejnych etapów. Czas trwania jednego etapu szacuje się na około 3 tygodnie, a prace będą prowadzone w taki sposób, by zminimalizować wpływ remontu na codzienny ruch drogowy.
- Zasadnicze prace budowlane rozpoczną się wiosną 2026 roku. Jeśli warunki atmosferyczne i podłoże nie spowodują nieprzewidzianych opóźnień, planujemy zakończyć główne etapy realizacji do końca 2026 roku, a finalizacja inwestycji i oddanie trasy do użytku nastąpi na wiosnę 2027 roku – potwierdza Grzegorz Serafin, Prokurent i Dyrektor ds. Budownictwa Drogowego w firmie BERGER Bau.
Dla bezpieczeństwa i rozwoju Dolnego Śląska
Celem przedsięwzięcia, zgodnie z zapisami programu inwestycyjnego, jest poprawa stanu technicznego drogi, płynności ruchu oraz poziomu bezpieczeństwa użytkowników. Modernizacja DW346 ma również istotny wymiar gospodarczy – zwiększy dostępność komunikacyjną i poprawi warunki do rozwoju przedsiębiorczości w gminach Środa Śląska i Kąty Wrocławskie. W dłuższej perspektywie inwestycja przyczyni się do podniesienia atrakcyjności inwestycyjnej oraz turystycznej regionu, wzmacniając jego pozycję w sieci transportowej Dolnego Śląska.
Remont drogi wojewódzkiej nr 346 to kolejny przykład dolnośląskiego projektu firmy BERGER Bau. Łączą one precyzję inżynierską z troską o komfort i bezpieczeństwo użytkowników, wyznaczając nowy standard jakości infrastruktury w regionie.
(mpr)
