wtorek 19.03.2024

Imieniny: Józefa Bogdana

// reklama@roland-gazeta.pl // + 48 500 027 343 //

poleasingowe pl 970 250

    Dział: Historia wtorek, 26 listopad 2019 11:31


Historia pewnego lotu (ciekawostka historyczna)

5 Comments



Wrocław u progu XX w. cierpiał na dotkliwe braki mieszkaniowe, które pośrednio rekompensowano zagęszczaniem śródmiejskiej zabudowy. Władze miasta wiedziały jednak, że model ten jako przestarzały ulegnie niebawem wyczerpaniu. Z tego tytułu poważnie brano pod uwagę znaczne poszerzenie granic miasta.  



Zabieg ten pozwoliłby uzyskać nowe tereny pod budowę rozległych i nowoczesnych osiedli. W zakres tego zainteresowania od początku wchodziła m.in. Dolina Bystrzycy. Już w październiku 1924 r. radnym Gminy Leśnica przedstawiono koncepcję scalenia terenów miasteczka z Wrocławiem. W konsekwencji tego 21 października 1924 r. odbyło się głosowanie Rady Gminy w wyniku którego głosowano za propozycją połączenia miejscowości z Wrocławiem (w stosunku głosów 11:7). Jednakże rada powiatu Środa Śląska, która zebrała się 12 listopada 1924 r. z niepokojem przyjęła wiadomość o przegłosowanej rezolucji, argumentując, że w prowadzone rozmowy nie został włączony starosta powiatu, co powinno było mieć miejsce.

Z tego powodu w maju 1926 r. prezydent rejencji wrocławskiej zwrócił się do Rady Powiatu o zajęcie stanowiska w sprawie ewentualnego przyłączenia Leśnicy do miasta. Uruchomiło to cykl kilkuletnich negocjacji, w które były zaangażowane wszystkie trzy strony. W ich efekcie początkowe negatywne stanowisko radnych powiatu średzkiego, na czele ze starostą, uległo złagodzeniu. Następnie 22 lutego 1927 r. przedstawiciel gminy, fabrykant Larisch, przy wsparciu 14 innych przedstawicieli gminy, wystosował ponownie wniosek z prośbą o rozpatrzenie przyłączenia Leśnicy do Wrocławia. W następstwie czego już 28 lutego przedstawiciele wrocławskiego magistratu przygotowali odpowiednią umowę zatwierdzoną w trakcie tajnego posiedzenia Rady Miasta.

Jeszcze tego samego dnia wieczorem odbyło się nadzwyczajne posiedzenie przedstawicieli gminy w ratuszu w Leśnicy. Ze strony wrocławskiego magistratu przybył na nie nadburmistrz dr Wagner, natomiast ze strony powiatu starosta dr Hüttenhein. Po długiej debacie, w której szczególne znaczenie miały opinie starosty i nadburmistrza, rada gminy podjęła jednogłośną uchwałę o woli przyłączenia Leśnicy do Wrocławia. Umowa ta została zatwierdzona podczas dodatkowego posiedzenia Rady Miasta, o czym poinformowano przedstawicieli gminy 24 maja 1927 r.

Jeszcze przed tą datą, 23 kwietnia, we wrocławskim ratuszu miało miejsce spotkanie nadburmistrza miasta oraz starosty powiatu średzkiego, podczas którego starosta został ostatecznie przekonany o potrzebie włączenia miasteczka w granice aglomeracji.

W kolejnym tygodniu, 5 maja 1927 r., miało miejsce posiedzenie Rady Powiatu, podczas której głównym punktem było rozpatrzenie zgody związanej z poszerzeniem granic Wrocławia. Pod koniec posiedzenia przyjęte zostało zaproszenie władz miasta Wrocławia do wspólnej wycieczki na lotnisko na Gądowie, gdzie z pokładu samolotu przedstawiciele rady mieli zobaczyć tereny, które wejdą w granice miasta. Na pokładzie samolotu prócz przedstawicieli rady powiatu znaleźli się także reprezentanci Rady Miejskiej (radca budowlany dr Trauer, oraz główny radca magistratu dr Krumteich). Samolot marki Junkers model F13 wystartował z lotniska na Gądowie w kierunku Środy Śląskiej, a następnie po wykonaniu okrążenia wrócił na lotnisko.

Podczas tego lotu przedstawiciele starostwa ostatecznie przypieczętowali włączenie Leśnicy do Wrocławia. Negocjacjom podano jedynie kwestię wysokości odszkodowania związanego z terenem, który tracił powiat średzki. Ostatecznie jednak sprawa została zamknięta i włączenie Leśnicy w granice Wrocławia stało się faktem. Ostatnie posiedzenie Rady Gminy Leśnicy odbyło się 31 marca 1928 r. Dnia 1 kwietnia 1928 r. nastąpiło jej oficjalne włączenie do aglomeracji wrocławskiej. Ostatni burmistrz miasta, Franz Dybowski, mieszkał do końca wojny w centrum Wrocławia, w kamienicy stojącej przy ul. Bolesława Prusa nr 7, zajmując mieszkanie na drugim piętrze. Pamiątką tych wydarzeń jest ciekawa fotografia przedstawiająca wszystkich wymienionych uczestników wydarzeń zgromadzonych przed samolotem na lotnisku na Gądowie.

Na podstawie: F. Dybowski, Die Eingemeindung von Deutsch Lissa nach der Stadt Breslau, „Bote”, nr 8, 1982, s. 63-64.

dr Paweł Duma (Archiwum Średzkie)

img156

Uczestnicy lotu przed samolotem Junkers F13 w dniu 5 maja 1927 r. krótko przed startem maszyny.

Od lewej do prawej stoją: główny radca miejski dr Krumteich, przedstawiciel Rady Powiatu Gomolka, radca powiatu i właściciel majątku w Łowęcicach von Schiller,
pilot samolotu, radca budowlany dr Trauer, starosta powiatu średzkiego dr Hüttenhein, burmistrz Franz Dybowski.

img157 1

Podpis na odwrocie fotografii przytoczony powyżej.





   


Wczytywanie komentarza... Komentarz zostanie odświeżony po 00:00.
Zaloguj się aby dodać komentarz.
pozostały limit znaków.
Zaloguj się za pomocą ( Zarejestruj się? )


Mam nadzieję na zmianę, bo te układy już tworzą opieszałość a cierpią na tym nawet dzieci. ...
Zgadzam się z panem Robertem w 100 procentach . Pozdrawiam 
Czy ktoś będzie w stanie zorganizować jakiś bieg w Środzie Śląskiej? Po ostatnim blamażu przydało by ...

Lokalne ogłoszenia drobne

20.02.2024 19:12 wrote:

Kupię kable płaskie podtynkowe 3x1,5 i 3x 2,5  20 rolek. Tel 500 844 143…

13.02.2024 21:00 wrote:

Rower męski trekingowy UNIVEGA modelTerreno, koła 28", rama aluminiowa, osprzęt marki SHIMANO  DEORE. Rower jest zadbany, po sezon…

17.01.2024 21:24 wrote:

Kupię działkę lub dom. Ciechów i pobliska okolica. Telefon: 724 326 164 …

05.01.2024 15:56 wrote:

Chciałbym wynająć garaż w Środzie śląskiej, nawet od zaraz. Tel. 732 557 764…

komnet internet

szalankiewicz

Nie przegap tych artykułów.