Publikowane przez nas lub naszych członków rodziny wypowiedzi w sieci mogą zostać wykorzystane przez oszustów. Wystarczy kilka sekund próbki dźwiękowej, by odpowiedni program wygenerował podróbkę głosu z dowolną treścią. Narzędzia bazujące na wykorzystaniu sztucznej inteligencji potrafią sklonować głos każdego człowieka! Nowoczesna technologia umożliwia oszustom również podszywanie się pod numery telefonów rodziny i przyjaciół. Dzięki temu oszust w łatwy sposób może wyłudzić od nas pieniądze, czy nasze dane podkładając głos w trakcie rozmowy telefonicznej np. członka naszej rodziny, jak również podkładając znany nam numer telefonu.
Mając na celu bezpieczeństwo mieszkańców powiatu średzkiego, apelujemy aby w przypadku „niecodziennej” rozmowy telefonicznej dotyczącej przykrych zdarzeń, zasobów finansowych, czy danych osobowych ułożyć sobie hasło lub zdanie, które zna tylko i wyłącznie nasz rozmówca.
Oszuści kradną nasze głosy. Wykorzystując do tego Internet i wszelkie udostępniane przez nas materiały, które trafiają do mediów społecznościowych. Do takiej czynności potrzebny jest krótki zapis głosu członka rodziny, który oszuści mogą uzyskać z opublikowanych przez nas materiałów np. na portalach społecznościowych.
W przypadku jakiejkolwiek wątpliwości podczas rozmowy telefonicznej z rozmówcą, braku hasła lub umówionego zdania, możemy mieć uzasadnione podejrzenie, że nie rozmawiamy z naszym wnuczkiem, synem czy córką, a z oszustem.
W związku z powyższym zwracamy się z prośbą do wszystkich o ostrożność i stosowanie metody ograniczonego zaufania. Nie każdy, kto jest po drugiej stronie słuchawki, może mieć wobec nas dobre zamiary.
W sytuacji gdy podejrzewamy, że staliśmy się celem oszustwa z wykorzystaniem klonowania głosu, warto pamiętać o kilku wskazówkach, mogących pomóc w weryfikacji osoby po drugiej stronie słuchawki:
- podczas rozmowy telefonicznej, prócz braku ustalonego wcześniej hasła lub umówionego zdania możemy zadać szczegółowe pytanie. Jeśli mamy wątpliwości dotyczące tożsamości osoby, z którą rozmawiamy, zadajmy jej osobiste pytanie , na które odpowiedzi nie można znaleźć w internecie;
- skontaktujmy się z bliską nam osobą – od razu zweryfikujmy, czy informacje, które podaje rozmówca po drugiej stronie słuchawki są prawdziwe. To zajmie tylko chwilę! Zadzwońmy na numer, który znamy i upewnijmy się, że należy do bliskiej nam osoby, bądź skontaktujmy się z kimś, kto może przebywać w jej obecności;
- podejrzane prośby - zachowajmy szczególną czujność, kiedy osoba, z którą rozmawiamy, prosi o przesłanie pieniędzy w sposób utrudniający zlokalizowanie odbiorcy. Zwróćmy uwagę na prośby o podanie kodów kart podarunkowych, na przelewy w kryptowalutach czy na płatności za pośrednictwem BLIK. Zastanówmy się na spokojnie, czy nasz bliski faktycznie może potrzebować pomocy finansowej.
Pamiętajmy o tym, aby nie dać się wprowadzić w błąd, nie ulegać poleceniom rozmówcy. Tylko zdecydowane działanie z naszej strony ochroni nasze dane osobowe, hasła czy pieniądze.
W przypadku gdy dojdzie do próby oszustwa wyżej opisanego, prosimy o natychmiastowy kontakt z najbliższą jednostka Policji.
Źródło: KPP Środa Śląska
sierż. Katarzyna Bisztyk-Radoń